De kussende spoorbrug
Nieuws
Langs de A1, bij knooppunt Muiderberg, staat een grote nieuwe spoorbrug. Vandaag, maandag 12 oktober, is een opwindende dag, omdat beide helften elkaar raken op het hoogtepunt: the kiss.
Wat en waarom spoorbrug Muiderberg
Rijkswaterstaat maakt de A1 breder en daarom moet de spoorbrug bij Muiderberg vervangen worden door een langer exemplaar. Die wordt nu gebouwd langs de A1 en volgend jaar in gebruik genomen. De nieuwe spoorbrug is ongeveer 255 lang en overspant straks de zestien rijstroken van de A1 in één keer, zonder middensteunpunten. Om de overspanning te kunnen maken zonder dat de brug doorbuigt, is een stalen boog van 50 meter hoogte nodig. Het middelste deel van de boog wordt op maandag 12 oktober ingehesen. In het filmpje van Rijkswaterstaat meer uitleg over de brug en het toekomstige transport over de weg.
Samenwerking Rijkswaterstaat en ProRail
De spoorbrug wordt gebouwd vanwege de weguitbreiding Schiphol - Amsterdam - Almere. Rijkswaterstaat is opdrachtgever en werkt nauw samen met ProRail. Na oplevering van de brug in 2016 is ProRail eigenaar en verantwoordelijk voor beheer en onderhoud.
Timelapse
Bekijk de timelapse hieronder of op Facebook.
Spoorbrug SAATimelapse via Rijkswaterstaat van het inschuiven van de spoorbrug bij Muiderberg. :-) https://www.prorail.nl/reizigers/nieuws/de-kussende-spoorbrug
Posted by ProRail on dinsdag 13 oktober 2015
Timelapse! Hij weegt 1.200 ton, ofwel 1.200 personenauto's. Met 4 lieren is het ontbrekende middenstuk van de spoorbrug Muiderberg gisteren in 10 uur tijd omhoog gehesen: http://bit.ly/OversprbrugMberg
Posted by Bezoekerscentrum SAA on dinsdag 13 oktober 2015