Demolition Day in PostNL-gebouw drukbezocht
Nieuws
Zaterdag 22 september was het Demolition Day, de Dag van de Sloop. Verschillende sloopaannemers stelden hun werkterrein open voor publiek. Ook aannemer Dusseldorp, die het voormalig PostNL-gebouw bij station Groningen sloopt, deed mee. Zo’n 150 mensen bezochten deze locatie om het werk van dichtbij te bekijken.
Bezoekers kregen in kleinere groepjes een rondleiding door het gebouw. Deze leidde hen langs de asbestsanering en verschillende verdiepingen waar de sloop in meer en mindere mate al was begonnen. De rondleiding sloot af met een uitzicht over de stad vanaf het dak van de toren, die zo’n acht verdiepingen hoog is.
Onderdeel van Groningen Spoorzone
Het PostNL-gebouw gaat verdwijnen vanwege de plannen van Groningen Spoorzone. Op de plek waar nu nog het gebouw staat, komt in de toekomst de busonderdoorgang. Het busstation dat nu nog aan de voorkant van het station is, verhuist in de plannen naar de achterkant van het station. Om de bussen vanaf de Stationsweg bij het nieuwe busstation te krijgen, rijden zij via een busonderdoorgang onder de sporen door naar de andere kant van het station. Reizigers kunnen het busstation bereiken via een voetgangerspassage onder de sporen door.
Sloopmethode
De toren van het PostNL-gebouw wordt gesloopt volgens de Japanse methode. Daarvoor wordt de toren helemaal ingepakt met steigers en beschutting. Via een gat in het dak worden kleinere rupskraantjes naar de bovenste verdieping getakeld. Vanuit daar knabbelen de machines het gebouw verdieping voor verdieping naar beneden. Als een verdieping is afgebroken, worden de rupskraantjes naar een verdieping lager getakeld. Dit gaat net zo lang door tot het gebouw laag genoeg is om vanaf de grond verder te slopen. Maar voordat het zo ver is, sloopt de aannemer de laagbouw.
Veilig werken
De sloop van het PostNL-gebouw is best bijzonder. Het gebouw staat midden in een woonwijk en grenst pal aan het stationsgebied. Dusseldorp moet dan ook veel rekening houden met de omgeving. Zo wordt het gebouw natgehouden om stof zo veel mogelijk tegen te gaan en probeert de aannemer de meest lawaaiige werkzaamheden zo te plannen dat bewoners er niet van wakker worden om 07:00 uur ’s ochtends.