Den Haag Centraal is gebouwd op een postzegel

Nieuws

26 januari 2016

Het wordt de glazen sjoelbak genoemd, maar station Den Haag Centraal is zoveel meer. De afgelopen jaren heeft ProRail hard gewerkt om van station Den Haag Centraal een moderne, lichte OV-terminal te maken. De stationshal wordt op 1 februari officieel geopend.

Architect Pieter van Rooij van Benthem Crouwel Architekten kreeg een mooie uitdaging: ontwerp een nieuwe, lichte stationshal, maar het moet wel tussen alle bestaande bebouwing worden ingemeten. De nieuwe stationshal moest namelijk op dezelfde plek komen als het oude Den Haag Centraal. Dit zorgde voor tal van uitdagingen. Zo moest het station open blijven voor reizigers, en was er vanwege alle omliggende gebouwen geen plaats om bijvoorbeeld hijskranen op te stellen. Door goed samen te werken met NS, gemeente Den Haag en de aannemer is het ons toch gelukt om in het politieke hart van Nederland, een nieuw station te bouwen.   

Glas

En nu staat er een in glas opgetrokken stationshal waar je in een oogopslag alle verschillende vormen van openbaar vervoer kunt zien. Zo rijden de treinen tot aan de stationshal en halteert de tram er vlak boven. Alle vervoersvormen komen nu samen onder een dak met wybertjes.

Nieuw Den Haag Centraal

Onder een glazen dak van twee voetbalvelden groot, komen nu alle soorten openbaar vervoer bij elkaar. Het nieuwe station is ruim, licht en overzichtelijk. Op verschillende verdiepingen van het station vinden de reizigers gemakkelijk aansluiting op het Haagse trein-, bus- en tramverkeer. ProRail werkt aan de grootste vernieuwingsslag sinds het bestaan van de spoorwegen. Het totaal vernieuwde Den Haag Centraal maakt hier deel van uit.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers