Den Haag HS: werken in een monumentaal pand
Nieuws
Op het station Den Haag Holland Spoor is de aannemer al enige tijd hard aan het werk. We maken perron 1 toegankelijk voor alle reizigers door een lift te bouwen. Ook zetten we de trap naar perron 1 op een andere plek neer.
Een bijzonder station
Den Haag HS is het oudste station van Den Haag. De naam van het station is ontleend aan de vroegere Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij, de eerste spoormaatschappij van Nederland. Het is het tweede hoofdstation van Den Haag en is, in tegenstelling tot station Den Haag Centraal, geen kopstation.
Bijna alle treinen naar en van Rotterdam stoppen er. Het station is dan ook drukbezocht en een belangrijke schakel in de dienstregeling. Dit brengt een aantal uitdagingen met zich mee.
Eerste contouren
Vorige week zijn we begonnen met het uitgraven van de liftschacht en vanaf deze week zijn de eerste contouren van het nieuwe trapgat te zien. Een spannende periode, omdat van tevoren niet altijd bekend is wat zich achter een muur of onder de grond bevindt.
Ingewikkeld op meerdere fronten
Een volledige buitendienststelling van het station is geen gewenste situatie. De impact zou te groot zijn. Daarom blijft het station toegankelijk voor reizigers en blijven de treinen rijden. Peter van Dijk, bouwmanager bij ProRail, vertelt:
“We zijn beperkt in de ruimte die we kunnen gebruiken en willen overlast voor de reizigers zoveel mogelijk beperken. Voordat we oude kabels kunnen weghalen moeten nieuwe kabels de werking eerst overnemen.” Een voorbeeld hiervan zijn de incheckpoortjes die een nieuwe plek krijgen. “Er komt een moment waarop er twee rijen met werkende poortjes zijn. Pas nadat de oude poortjes zijn uitgeschakeld en de nieuwe poortjes zijn ingeschakeld, kunnen we oude poortjes en alle kabels en systemen opruimen.”
Het station heeft een bijzondere uitstraling, maar brengt voor een bouwproject uitdagingen met zich mee.
Monumentaal pand
“Het monumentale stationsgebouw stamt uit 1843”, aldus Peter. “Dit geeft het station een bijzondere uitstraling, maar brengt voor een bouwproject ook uitdagingen met zich mee. Er is nauwelijks ruimte om kranen of grote machines neer te zetten. Ook zijn er geen goede tekeningen van hoe het pand er inwendig uitziet. Hierdoor kunnen we op voorhand moeilijk achterhalen wat zich in of achter een muur schuilhoudt. Dit maakt de planning van het project spannend, maar houdt het werk in elk geval dynamisch.”
De huidige trap zit aan de westzijde van de stationstunnel. We verplaatsen deze naar de oostzijde van de tunnel, op de plek waar vroeger De Broodzaak zat. De nieuwe lift wordt ook in deze hoek gesitueerd.
Nieuwe lift
Op station Den Haag Hollands Spoor (HS) kun je voor alle sporen de lift pakken, maar nog niet naar spoor 1. Daar komt nu verandering in. We bouwen een nieuwe lift in het monumentale station. Zo verbeteren we de toegankelijkheid van Den Haag HS.
Meer nieuws
-
Update over liften en roltrappen op Amersfoort Centraal
20 december 2024
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024