Dijksgracht eerste locatie van werk in en rond Amsterdam Centraal
Nieuws
De komende jaren werkt ProRail in en rond station Amsterdam Centraal aan het project PHS Amsterdam Centraal. Als eerste stap worden vanaf 1 september op de locatie Dijksgracht voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. Aannemer Strukton gaat in opdracht van ProRail de sporen van het bestaande opstelterrein op de Dijksgracht verwijderen en een tijdelijke hulpbrug bouwen.
Deze hulpbrug biedt vanaf mei 2022 toegang tot het bouwterrein voor de vrije kruising die op deze locatie gebouwd gaat worden. De komende tien jaar werken we in en om station Amsterdam Centraal.
Historische trein naar museum
Vanwege het saneren van het emplacement Dijksgracht krijgt de historische Trans Europa Express (TEE) een nieuwe bestemming. Vanaf 1957 tot midden jaren zeventig was de TEE-trein de eerste luxe snelle treinverbinding in Europa. En die gaat in Amsterdam nu ruimte maken voor meer snelle en hoogwaardige treinverbindingen.
De afgelopen jaren stond de TEE op de Dijksgracht geparkeerd. Het Nederlands Transport Museum (NTM) is eigenaar van de trein. ProRail faciliteert de verplaatsing naar een nieuwe locatie waar de trein dan later tentoongesteld wordt.
Meer reizigers
De werkzaamheden bij opstelterrein Dijksgracht zijn de start van diverse werkzaamheden op en rond Amsterdam Centraal. Er is meer ruimte nodig voor reizigers. Die ruimte creëren we door het aantal opgangen naar de perrons uit te breiden, de Oosttunnel te verbreden, én door de huidige perrons te verbreden en te verlengen. De verwachting is dat het aantal reizigers van de komende jaren, naar en via Amsterdam Centraal zal stijgen van 200.000 naar 275.000 per dag.
ProRail gaat ook het historische stationsgebouw renoveren. Bij de Oostertoegang vervangen we bovendien de vijf bruggen. Deze zijn aan het einde van hun levensduur. Bij de Dijksgracht komt een vrije kruising, waardoor treinen zonder te wachten elkaar kunnen passeren.
Meer treinen
In Westhaven bouwen we een nieuw opstelterrein. Dit opstelterrein is nodig om plaats te bieden aan de extra treinen. Ook de spoorinfra moet aangepast worden. We halen wissels weg, vernieuwen sporen en plaatsen extra seinen, zodat meer treinen kort achter elkaar het station binnen kunnen rijden. Reizigers moeten elke tien minuten een trein kunnen nemen tussen de grote steden in de Randstad. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Zo verbinden we Amsterdam met de rest van Nederland, en Nederland met de rest van Europa.