Dit werk verzette ProRail om meer treinverkeer mogelijk te maken
Nieuws
Maandag 21 augustus is de nieuwe dienstregeling op het spoor door ProRail vastgesteld, waarbij meer treinverkeer mogelijk is gemaakt. Voor het eerst gaat er elke 10 minuten een trein rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Nu de economie in de lift zit, zit het spoorvervoer dat ook. In 2018 verwachten we dat er meer dan 160 miljoen treinkilometers worden afgelegd door ruim 40 vervoerders. In 2014 waren dat er 129 miljoen. Wat legde ProRail de afgelopen jaren aan om het treinverkeer te kunnen laten groeien en wat zit nog in het vat?
Vanaf 10 december 2017 rijden er meer treinen tussen Amsterdam en Eindhoven en op verschillende andere trajecten in het land. Er is de afgelopen jaren hard gewerkt om het spoor klaar te stomen voor meer treinverkeer. Een globaal overzicht:
Amsterdam- Utrecht
Tussen Amsterdam en Utrecht is ruim 30 kilometer spoor verdubbeld. Er zijn meer dan 30 onderdoorgangen op dit traject en geen overwegen meer. De Schipholspoorboog is gebouwd en treinen kunnen bij Amsterdam Bijlmer-Arena via hogesnelheidswissels op volle snelheid in- en uitvoegen op het traject naar Utrecht. Bij Breukelen is een grote fly-over gebouwd voor de spooraftakking richting Woerden. Ook stations op het traject zijn aangepast. Zoals bijvoorbeeld Amsterdam Bijlmer-Arena en het verplaatste station Breukelen.
Utrecht Centraal
Op station Utrecht is een compleet nieuwe terminal gebouwd die is voorbereid op een flink groeiend aantal reizigers. Ook het emplacement is stevig onder handen genomen. De sporen liggen in rechte banen en van de 186 wissels zijn er nog 60 over. Treinen hoeven niet meer op elkaar te wachten om het station in en uit te rijden. Doorstroomstation Utrecht kan nu 150 treinen per uur verwerken: een toename van 50 treinen per uur.
Utrecht - Eindhoven
Tussen Amsterdam en Utrecht en tussen Boxtel en Eindhoven kruist het wegverkeer alleen nog via ongelijkvloerse kruisingen en tunnels. En tussen Utrecht en Boxtel verminderen we het aantal overwegen tot 15 in 2026. Om ruimte voor het goederenvervoer te creëren wordt bij Meteren een goederenboog gebouwd, die vanaf de Betuweroute toegang biedt op het spoor richting het Zuiden.
Den Bosch
Rond station Den Bosch zijn de sporen ook vernieuwd en beter neergelegd. Ook daar kreeg het emplacement een grote vernieuwing zodat treinen sneller het station in en uit kunnen rijden. Tussen ‘s-Hertogenbosch en Vught komt er een vierde spoor bij en in Vught komt het spoor verdiept te liggen. Onder het spoor door komen twee verkeerstunnels. Het werk in Vught start naar verwachting rond 2021.
Eindhoven
Station Eindhoven is verbouwd en heeft een nieuwe, 13 meter brede reizigerspassage gekregen. In de passage zijn extra trappen, roltrappen en liften aangebracht. Het station kan nu het dubbele aantal reizigers verwerken. Ook het emplacement richting Boxtel (Westzijde) wordt aangepakt en voorbereid op meer treinen per uur.
Schiphol
ProRail verdubbelde het spoor richting Schiphol over acht kilometer, van twee naar vier sporen. Er zijn nieuwe spoorviaducten en station Amsterdam Rai kreeg een extra perron.
Nieuwe Verkeersleidingspost
De modernste verkeersleidingspost van Nederland is in 2015 officieel geopend. Utrecht is hèt spoorhart van Nederland: vanuit de post leiden de treindienstleiders van ProRail honderden treinen per dag in goede banen.
Andere projecten
Ook in Assen, Groningen en Friesland, Arnhem en Amersfoort zijn sporen en stations aangepast om meer treinverkeer mogelijk te maken. Een overzicht van de grote stationsvernieuwingen vind je hier: Nieuwe stations: een overzicht. Lees meer over alle projecten op deze website: ProRail vernieuwt