Diverse oorzaken voor slechte punctualiteit

Nieuws

12 november 2015

Het is de afgelopen twee weken niet best op het spoor. Daarvoor is niet één grote oorzaak aan te wijzen, het is een samenloop van omstandigheden die voor een lagere punctualiteit zorgt.

Terugblik week 44

De week van 26 oktober kende een punctualiteit van 86,6% en een uitval van treinen van 2%. In deze week (44) zorgde een vrachtwagen voor een fikse storing bij Barneveld door over een lengte van 300 meter de bovenleiding kapot te trekken. Door een aanrijding tussen een trein en een shovel raakte het treinverkeer rond Den Bosch ontregeld. Bij Rijssen werd bij een verkeersongeval een relaiskast beschadigd, wat weer gevolgen had voor het treinverkeer. Verder kende deze week onder andere ook een wisselstoring bij Hoofddorp, een defecte trein bij Nieuw-Vennep en een defect aan het spoor bij Boxtel. Bij Diemen liep een dronken persoon langs het spoor en in Rotterdam werd een verdacht pakketje gevonden. Tot slot had het treinverkeer last van gladde sporen.

Terugblik week 45

In de week van 2 november daalde de punctualiteit naar 82,4% waarbij de uitval van treinen wederom 2% bedroeg. In deze week (45) raakte onder andere een goederentrein bij Roosendaal defect waardoor het treinverkeer naar België flink ontregeld werd. Ook was er een vervelende wisselstoring bij Weesp en zorgde een storing van seinen en wissels bij Leiden voor de nodige hinder. Een defecte trein bracht het treinverkeer bij Schiphol in de war. En ook in die week had het treinverkeer last van gladde sporen.

Gladde sporen hoe zit dat ook alweer?

Hoe simpel en onschuldig het ook klinkt, bladeren op het spoor in combinatie met vocht zet ons voor flinke uitdagingen. Door spekgladde sporen kunnen treinen minder goed remmen en optrekken. Om het spoor stroever te maken zetten we in de herfst sandite in. Hoe dit werkt legt Bas Herweijer hier uit.

Over punctualiteit

Het is onze ambitie om het Nederlandse spoor nóg betrouwbaarder te maken. Daar zijn we iedere dag, 24/7 mee bezig. Daarom houden we altijd, 365 dagen per jaar, de punctualiteitsscore van de treinen bij en delen wij deze via onze website. Via de punctualiteitscijfers houden we onze prestaties elke dag nauwlettend in de gaten. Maar wat is ‘punctueel’? En hoe berekenen we dat? Je leest het op de pagina over punctualiteit

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers