8 dingen die je nog niet wist over duurzaamheid rond het spoor
Nieuws
In deze blog lees je acht toffe weetjes over duurzaamheid bij ProRail en rond het spoor.
Het spoor zelf is al één van de duurzaamste vormen van vervoer. En als spoorbeheerder kijkt ProRail voortdurend hoe het nóg duurzamer kan. Elke dag, op allerlei manieren werken we aan een duurzaam spoor. Daar hebben we vaste doelen voor. Die gaan over onze omgang met mensen, dieren en de wereld om ons heen.
Dit wist je vast nog niet:
1. Vuile boel
Er zijn nu negen stations waar afval wordt gescheiden. Zo moet voorkomen worden dat 75.000 kilo papier per jaar in de verbrandingsoven terecht komt. Hoppa!
2. Doei, wissels
Sanering in 2017 van 50 wissels = minder wisselverwarming. Hierdoor besparen we 1 kton CO2, dit is vergelijkbaar met de jaaruitstoot van 125 huishoudens. Wauw! Wist je trouwens dat een gemiddeld huishouden 8 ton CO2 uitstoot?
3. Hoi, duurzame dwarsliggers en tegels
Er zijn 23.000 duurzame dwarsliggers geplaatst op traject Winterswijk – Zutphen, en station Blerick kreeg als eerste station in Nederland duurzame perrontegels. De tegel geeft een besparing van 8% CO2, dit is de CO2-uitstoot die 225 bomen in een jaar kunnen opnemen.
4. Doei, geluid
We hebben dit jaar ook hard gewerkt om geluidsoverlast te beperken. Op een duurzame manier natuurlijk! We plaatsten mini schermen in Hilversum, smeerden wissels om booggeluid tegen te gaan bij onder andere Hilversum en Soest en plaatsten geluidsschermen met olifantsgras in Beverwijk. Dit olifantsgras is lokaal geproduceerd, groeit snel, neemt CO2 op en heeft door de open structuur een goede geluidsabsorberende werking. Top toch?
5. Led it shine
Er zijn weer veel zonnepanelen en led-lampen geplaatst dit jaar. Bijvoorbeeld in Eindhoven, op de bewaakte fietsenstalling Harderwijk en de abri in Zuidbroek. Station Lichtenvoorde-Groenlo kreeg dimbare ledverlichting en in Kijkfhoek werden led lichten op de parkeerplaats geplaatst en zonnepanelen op de portiersloge. Stations Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal, Zuilen, Amersfoort, Diemen Zuid en de Verkeersleidingspost Utrecht hadden al zonnepanelen. In totaal hebben die samen 508.253 kWh opgewekt, wat gelijk staat aan een jaar lang wassen door 2.000 huishoudens.
6. Recyclen doen we (samen)
Mooie voorbeelden van recycling in 2017! Bij Utrecht hebben we 36 wissels een nieuw leven ingeblazen, en hergebruik van ballast voor project Tilburg leverde een reductie van 0,1 kton CO2 op. Bij het keerspoor in Beverwijk is 6.630 ton recyclebare ballast gebruikt. Dit leidde tot een reductie van 40 ton: de CO2 uitstoot van vijf huishoudens. Door groene stroom en led-verlichting te gebruiken voor de nieuwe spoortunnel in Bunnik én daar voor een deel oud beton te hergebruiken, is het gelukt om de milieubelasting van de bouw met 25% te reduceren.
7. Dat schuiven we niet onder stoelen of banken
Doordat 110 stations nieuw stationsmeubilair krijgen of hebben gekegen, komt er veel oud stationsmeubilair vrij. In het verleden kreeg de aannemer deze en kon die bepalen wat ermee gebeurde, bijvoorbeeld verschroten. ProRail heeft in de afgelopen jaren een keten ingericht om een bestemming te vinden voor dit vrijgekomen stationsmeubilair. Dit wordt nu zorgvuldig gedemonteerd en afgevoerd naar een partij die dit voor ons opslaat en reviseert. Dit meubilair wordt vervolgens toegepast bij storingen, in projecten en beheer. Voor het deel waar we zelf geen bestemming meer voor kunnen vinden wordt nu gekeken of we dit kunnen schenken aan verenigingen.
8. Hoi, duurzamer gas
In 2017 wordt 25% van het ProRail gasverbruik duurzaam ingekocht en ons doel is om dit in 2020 100% duurzaam te doen.
Meer meer méér
Er is nog veel meer te leren over duurzaamheid, kijk maar eens op onze pagina!