Duurzame funderingen tussen Hoorn-Enkhuizen en Obdam-Hoorn
Nieuws
De bovenleiding langs het spoor tussen Hoorn en Enkhuizen en tussen Obdam en Hoorn komt op fundaties van duurzaam beton te staan. De 90 bestaande funderingen zijn einde levensduur en worden vervangen. Zij maken plaats voor fundaties die van gerecycled beton zijn gemaakt. De nieuwe fundaties kunnen weer jaren mee.
Twee buitendienststellingen
Aannemer Strukton voert het werk uit tijdens twee buitendienststellingen in februari en mei. Tussen Hoorn en Enkhuizen worden van woensdagavond 15 februari tot maandagochtend 20 februari 45 funderingen vervangen. In mei volgen er nog eens 45 funderingen tussen Obdam en Hoorn.
Niet alleen de nieuwe fundaties zijn gemaakt van circulair beton. Ook de bestaande funderingen krijgen een tweede leven.
Bestaande funderingen krijgen tweede leven
"Niet alleen de nieuwe fundaties zijn gemaakt van circulair beton, ook de bestaande funderingen krijgen een tweede leven. Ze worden na verwijdering uit het spoor naar het bedrijf GBN gebracht", vertelt John Nieuwstad, bouwmanager bij ProRail.
De missie van GBN is de aarde leefbaar te houden en voldoende grondstoffen beschikbaar te houden voor huidige en toekomstige generaties. GBN verwerkt het materiaal voor de volle 100 procent tot het grove Circugrind, het fijnere Circuzand en het ultrafijne Circument. Dit zijn hoogwaardige, volledig circulaire grondstoffen die toepasbaar zijn in het beton voor nieuwe portalen, palen en funderingen en andere toepassingen.
Betonakkoord
Ook bovenleidingportalen kunnen van circulair beton worden gemaakt. Met de circulaire fundaties en bovenleidingpalen liggen we goed op schema met de doelstellingen voor 2030 in het Betonakkoord, waaronder 30 procent vermindering van de CO2-uitstoot in de betonketen en 100 procent hoogwaardig hergebruik van het vrijkomende beton.
De opgave is helder: een volledig CO2-neutrale voetafdruk van de spoorsector in 2050 op het vlak van emissie, energie en materialen. En in 2030 moeten alle infraprojecten klimaatneutraal en circulair zijn. We moeten dus bewuster omgaan met beschikbare materialen. Daarom zetten we in op volledig circulair materiaalgebruik bij het spoor en de stations.
Onze bijdrage
Om de Nederlandse klimaatdoelstellingen te halen, werkt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het verduurzamen van onze infrastructuur. Daarom vragen ProRail en Rijkswaterstaat projecten aan water, weg, spoor en vaarweg vanaf 2021 nadrukkelijker klimaatneutraal en circulair uit.
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Minder CO2-uitstoot in 2023
13 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024