Duurzame ledverlichting op 400 stations
Nieuws
Nog meer stations worden dit jaar voorzien van ledverlichting. Voor de vervanging zijn overeenkomsten gesloten met een aantal leveranciers van LED armaturen en dimmers en kan het plaatsen ervan van start. Ledverlichting verbruikt de helft minder energie dan de huidige verlichting.
Het streven is om in 2020 alle verouderde verlichting op stations te hebben vervangen door duurzame ledverlichting. Daarmee kunnen we flink wat energie besparen als je bedenkt dat verlichting op stations goed is voor 15 procent van ons totale energieverbruik. Waar mogelijk leggen we een slim systeem aan dat de verlichting dimt wanneer er geen reizigers zijn. Naast armaturen en dimmers gaat het om het inzetten van ledverlichting op onder andere lichtmasten, perronkappen, reizigerstunnels en reizigerstraverses.
Terugverdiend
De investering wordt terugverdiend door een besparing op energieverbruik en onderhoudskosten omdat nog maar één keer in de 10 jaar vervanging nodig is.
Toegankelijkheid
Daarnaast verbetert het licht zodat mensen met een visuele beperking beter hun weg kunnen vinden op stations.
Inmiddels zijn verschillende stations aan led
Inmiddels brandt de ledverlichting al op verschillende stations. De teller staat inmiddels op (). Nu zijn er contracten afgesloten om ook de rest van de Nederlandse stations te voorzien van ledverlichting.
ProRail Verduurzaamd
Het spoor zelf is al één van de duurzaamste vormen van vervoer. En als spoorbeheerder kijkt ProRail voortdurend hoe het nóg duurzamer kan. Elke dag, op allerlei manieren werken we aan een duurzaam spoor. Daar hebben we vaste doelen voor. Die gaan over onze omgang met mensen, dieren en de wereld om ons heen.
Energie
ProRail voert een actief energiebeleid. Besparen staat daarbij voorop. En de energie die we nodig hebben vergroenen we waar mogelijk. Al onze elektriciteit kopen we al groen in, het gas dat we verbruiken vergroenen we in stappen tot 100% in 2020. In 2030 willen we nog verder zijn: dan wekt ProRail de elektriciteit die we nodig hebben zelf op. Want dan hebben wij het grootste zonnedak van Nederland. Met zonnepanelen op alle (geschikte) stationsdaken en overkappingen. Ook via de geluidsschermen langs het spoor wekken we dan energie op. Daar werken we nu al hard aan. Daarnaast onderzoeken we hoe we elektriciteit kunnen opwekken tussen en naast het spoor. Lees meer op deze website: www.prorail.nl/prorail-verduurzaamt