Een en een is niet altijd twee
Nieuws
Met 3,3 miljoen treinritten per jaar is het Nederlandse spoor een van de drukst bereden sporen ter wereld. Helaas verloopt niet elke treinreis even vlekkeloos, een storing kan roet in het eten gooien. Hoeveel storingen zijn er eigenlijk in een jaar? Om maar direct met de deur in huis te vallen: dat is onbekend. ProRail en de 28 vervoerders registreren ieder hun “eigen storingen”. Een optelsom wordt niet gemaakt, omdat ????.
Wat registreert ProRail?
Jaarlijks geeft ProRail in haar jaarverslag een overzicht van storingen die ontstaan door een probleem aan de infrastructuur en die leiden tot een treinvertraging van tenminste drie minuten of tot opheffing van treinritten. Onze storingen kunnen technisch van aard zijn. Denk hierbij aan een wisselstoring of kapotte spoorbrug. De storingsoorzaak kan ook liggen in een van onze processen bijvoorbeeld ……….
ProRail telt ook weer en derden
Het weer kan een behoorlijke spelbreker zijn. Zo kan een storm het treinverkeer ontregelen, doordat een omgewaaide boom het spoor blokkeert. Dit soort storingen houdt ProRail ook bij, net als storingen veroorzaakt door derden. Denk hierbij aan een automobilist die om gesloten overwegbomen heen slingert, waardoor de auto op een trein botst en het treinverkeer stil komt te liggen. Of storingen veroorzaakt door spoorlopers, vandalisme, suïcide, dieren op het spoor etc.
En hoe zit dat bij de vervoerders?
Alle 28 vervoerders registeren zelf de storingen die zij veroorzaken en die tot een treinvertraging van tenminste drie minuten of tot opheffing van treinritten leiden. Dit zijn storingen die ontstaan door een defecte trein of door logistieke problemen in de personeels- en/of materieelinzet. ProRail kan in haar monitoringssytemen deze storingen zien, maar mag deze cijfers niet zonder toestemming van de vervoerder naar buiten brengen, omdat de informatie eigendom is van de betrokken vervoerder.
En bij rijdendetreinen.nl?
Rijdendetreinen.nl baseert haar storingscijfers op reisinformatie van ns.nl, dat een overzicht geeft van de impact van storingen voor reizigers. Dit is echter geen optelsom van alle storingen. Zo benoemt reisinformatie geen storingen op een goederenspoor. En soms vermeldt reisinformatie een storing meerdere keren. Een wissel bij Meppel raakt bijvoorbeeld defect waardoor zowel de treinen naar Leeuwarden als naar Groningen niet kunnen rijden. Reisinformatie vemeldt het kapotte wissel bij Meppel dan twee keer, terwijl er maar een wissel kapot is. Dus in dit voorbeeld is een en een niet twee.
Een storing, meer meldingen
Een kapotte trein, een storing in ons verkeersleidingssysteem of een bovenleidingbreuk kunnen dus treinen in verschillende richtingen raken. Een zo’n storing krijgt dan meerdere meldingen in de reisinformatie om reizigers zo goed mogelijk te informeren. Vaak is het zo: hoe groter het knooppunt, hoe meer meldingen een enkele storing in de reisinformatie krijgt.
Dashboard ProRail
Wil je meer weten over de cijfers van ProRail? Wij zetten onze informatie dagelijks via ons dashboard online.