Een nieuw treinbeveiligingssysteem invoeren: hoe doe je dat?
Nieuws
ERTMS is de afkorting van European Rail Traffic Management System, het digitale treinbeveiligingssysteem van de toekomst. Hoe wordt dat systeem ingevoerd in Nederland, wanneer en wat is ervoor nodig? Over deze vragen werd door alle partijen in de spoorsector gepraat op het congres ‘Time to Connect’.
Ruim 500 bezoekers kwamen naar het congres; vertegenwoordigers van bedrijfsleven, overheden en belangenorganisaties tot aan vervoerbedrijven en materieeleigenaren. Een mooi succes voor de organisator, Programmadirectie ERTMS, die sectorbreed de regie heeft op de realisatie van ERTMS. Regie op de daadwerkelijke invoering van ERTMS in de infrastructuur is in handen van het implementatieteam van ProRail.
As Soon As Possible
Voor alle congresbezoekers was duidelijk dat het nieuwe beveiligingssysteem snel moet worden ingevoerd. Het aantal reizigers en daarmee treinen zal de komende jaren alleen maar toenemen. De vraag naar capaciteit op het spoor groeit met naar verwachting 30 tot 40 procent tot in 2040.
Invoering van ERTMS verbetert de capaciteit, dus zoekt ProRail naar slimme manieren om waar mogelijk de invoering te versnellen. Karel van Gils, directeur Technische Vernieuwing en Innovatie, benadrukte dat daarvoor de denkkracht van de markt nodig is: ‘Dat kunnen we niet alleen, alle meedenkers zijn welkom. In het voorjaar starten we daarom met ASAP ERTMS ofwel Aanbesteding Snellere Aanpak Programma ERTMS. En uiteraard staat ASAP ook voor As Soon As Possible.’
Programmamanager Implementatie ERTMS, Michiel Vijverberg, sprak op het congres onder meer over de komende aanbesteding voor het nieuwe ERTMS-systeem voor de infrastructuur. Deze gaat in april van start, een belangrijk moment voor ProRail en de systeemleveranciers.