Eerste fase ongelijkvloerse kruising Amsterdamse Dijksgracht klaar

Nieuws

28 november 2024

Midden in Amsterdam bouwt ProRail een vrije kruising. Hierdoor kunnen er in de toekomst meer treinen rijden. Op woensdag 28 november werd een mijlpaal bereikt: het eerste gedeelte van de klus zit erop. “De tunnel is nu zo ver af dat we de eerste sporen eroverheen kunnen leggen. Dat gaan we de komende maanden doen,” vertelt Marcel Martens, bouwmanager van het project.

Aanvoer via het water

De afgelopen twee jaar heeft aannemer Strukton veel werkt verricht. Marcel: “In een hoog tempo is een deel van de ongelijkvloerse kruising gebouwd. Daarvoor was nogal wat materiaal nodig, zoals 28.000 kubieke meter zand, midden in Amsterdam. Dat hebben we aangevoerd via het water, met minder overlast voor het verkeer in de stad. Dit soort oplossingen samen verzinnen, maakt het werken op deze plek extra speciaal.”

Ook is er volop ingezet op emissieloos bouwen. Er is tot 60 procent minder CO2 uitgestoten. Dat komt onder meer door enkel te werken met HVO100-brandstof en door de inzet van zoveel mogelijk elektrisch materieel. Bijvoorbeeld de eerste elektrische telescoopkraan van Nederland.

  • De benodigde 28.000 kubieke meter zand werd aangevoerd via het water
    De benodigde 28.000 kubieke meter zand werd aangevoerd via het water
  • Door de tunnel van deze vrije kruising komen twee sporen, vier sporen gaan eroverheen
    Door de tunnel van deze vrije kruising komen twee sporen, vier sporen gaan eroverheen
  • Door de vrije spoorkruising kunnen treinen elkaar straks makkelijker kruisen
    Door de vrije spoorkruising kunnen treinen elkaar straks makkelijker kruisen

Sporen over het nieuwe kunstwerk

Het komende half jaar neemt aannemer Dura Vermeer het over van Strukton. “De volgende stap is het aanleggen van de sporen over de tunnel heen,” legt Marcel uit. “Daarvoor is nu alles in gereedheid gebracht. In januari beginnen we met de aanleg, waarna we de sporen in april aansluiten op het bestaande netwerk. Vanaf het voorjaar van 2025 rijden er dus treinen over het nieuwe kunstwerk.”

Daarna worden de oude sporen aan de noordkant van het bouwterrein weggehaald. Hier ontstaat dan plek voor Strukton om de tunnel helemaal af te bouwen. “Zo krijgt de vrije kruising steeds meer vorm,” voegt Marcel toe.    

Vrije kruising

Dit werk voeren we uit om uiteindelijk een ‘vrije kruising’ te realiseren op de plek waar eerder rangeerterrein Dijksgracht lag. Door de tunnel van deze vrije kruising zullen twee sporen komen en vier sporen eroverheen. Zo kunnen treinen elkaar ongelijkvloers kruisen en hoeven ze in de toekomst niet langer op elkaar te wachten. Treinen rijden dan sneller en makkelijker van en naar Amsterdam Centraal. Ook rijden de treinen straks op vaste corridors. Daardoor is er minder kans op verstoring. De vrije kruising wordt in totaal 125 meter lang. 

Onderdeel van PHS Amsterdam

ProRail werkt hard in en om station Amsterdam Centraal. De werkzaamheden gingen van start in 2021 en duren ongeveer 10 jaar. Reizigers kunnen dan elke tien minuten een trein nemen tussen de grote steden in de Randstad. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Zo verbinden we Amsterdam met de rest van Nederland, en Nederland met de rest van Europa.

Lees meer over de werkzaamheden rond Amsterdam Lees meer over de werkzaamheden rond Amsterdam

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers