Eitje bakken op het spoor
Nieuws
Het belooft warm te worden deze week. Woensdag tikt het kwik tropische temperaturen aan. Vandaag is t met 25 graden ook al lekker warm. Reden voor veel mensen om lekker languit liggend op een handdoek op het strand te gaan liggen of een verkoelende duik in de zee te nemen. De warmte betekent voor de medewerkers van ProRail alle hens aan dek.
Wij nemen extra maatregelen om storingen op en aan het spoor te voorkomen.
Boven de 25 graden extra alert
Wanneer de thermometer 25 graden of hoger aangeeft kan dit op het spoor problemen veroorzaken. Als de zon de hele dag op het spoor staat te stralen kan een spoorstaaf wel 70 graden worden. Bij zulke temperaturen kan je een eitje bakken op het spoor. Een spoorstaaf kan temperaturen aan van -20 graden tot 60 graden Celsius. Wanneer een stalen spoorstaaf warmer wordt dan 60 graden kan het staal gaan uitzetten. Hierdoor kunnen er kronkels in het spoor ontstaan, ook wel spoorspattingen genoemd.
Hitteschouw tegen spoorspattingen
Om dat tijdig te signaleren controleren inspecteurs van ProRail voortdurend de ligging van het spoor. Deze controles noemen we ook wel hitteschouw. Deze worden elke zomer uitgevoerd op de risicovolle locaties.
Controle Spoorbruggen
Bij deze warme temperaturen kunnen spoorstaven over een paar kilometer, tientallen centimeters langer worden. Vooral spoorbruggen moeten dan extra in de gaten worden gehouden, omdat bij uitzetting de brug niet meer goed kan openen of sluiten.
Extra koeling
Ook elektronica kan ontregeld raken, met sein- en wisselstoringen tot gevolg. Vóórdat de zomer begint, plaatsen we daarom koelapparatuur in onze technische ruimtes. En krijgen airconditioners en klimaatapparatuur een extra onderhoudsbeurt.
Extra storingsploegen
Mocht zich een storing voordoen dan hebben we extra storingsploegen klaarstaan op storingen zo snel mogelijk te verhelpen zodat het treinverkeer door kan gaan.
Wegsleeplocs tegen defecte trein
Mocht een trein kapot gaan door hitte dan staan er op diverse locaties wegsleeplocomotieven klaar. De trein kan dan worden weggesleept om het overige treinverkeer zo snel mogelijk vrij baan te geven.
Brandwacht tegen bermbranden
Bij warm weer kan een vonk in een droge berm een bermbrandje veroorzaken. Bijvoorbeeld als de trein moet remmen. We maaien daarom tijdig de bermen en bij werkzaamheden, zoals het slijpen van het spoor, wordt een brandwacht ingezet.