Emplacement Eindhoven klaar voor meer treinen
Nieuws
Het opstelterrein in Eindhoven krijgt te maken met meer materieel, een drukkere dienstregeling en kortere servicetijden. Om dat allemaal in goede banen te leiden, is de capaciteit van het emplacement uitgebreid met vijf opstel- en behandelsporen en gemoderniseerd naar de huidige Arbonormen. Nu kunnen meer treinen snel en grondig worden schoongemaakt, onderhouden en staan ze weer pico bello klaar voor de volgende dag.
Opstel- en behandelcapaciteit
De opstel- en behandelcapaciteit is uitgebreid. Was er eerst plek voor het opstellen en behandelen van 140 treindelen, nu is er plek voor zo’n 200 treindelen. Er is bovendien een geluidsscherm van 600 meter aan de zuidzijde van het emplacement geplaatst. Hierdoor hebben de buren minder last van het opstellen.
Het nieuwe onderstation heeft nu drie transformatoren voor de gehele stroomvoorziening van het emplacement en de nieuwe schoonmaakperrons voldoen aan de Arbonormen van nu.
Meerdere bouwstappen
Het project is uitgevoerd in meerdere bouwstappen. De eerste twee bouwstappen zijn uitgevoerd door aannemer Dura Vermeer, inclusief het nieuwe geluidscherm en onderstation. VolkerRail voerde op woensdag 26 oktober de derde en laatste stap van de uitbreiding uit.
Zij werkten het afgelopen half jaar hard om de oude hoge serviceperrons te vervangen voor nieuwe lage serviceperrons. De lage serviceperrons nemen meer ruimte in beslag. Daarom is het emplacement omgebouwd van vier naar drie langere sporen. Hiermee wordt er een periode afgesloten van drie jaar bouwen op en rondom het emplacement van Eindhoven.
Meer informatie over de werkzaamheden op het opstelterrein in Eindhoven vind je op de projectpagina.
Méér treinen in 2030
Het aanpassen van het emplacement is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Dit programma heeft als doel om in de toekomst 30 procent meer reizigers en 50 procent meer goederentreinen te laten rijden in 2030. Hiervoor moet het spoor op een aantal plekken in Nederland worden aangepast.
Meer nieuws
-
Groot onderhoud tussen Doetinchem en Winterswijk
29 oktober 2024
-
Nieuwe dwarsliggers en spoorstaven voor traject Breda-Tilburg
23 oktober 2024
-
Werkzaamheden tussen Almelo en Mariënberg: geen trein maar bus
22 oktober 2024