Extra camera’s bij liften op vandalismegevoelige stations
Nieuws
Treinstations met een hoog risico op vandalisme krijgen extra camerabeveiliging bij de liften. Dat doen we om vernielingen van liften tegen te gaan. Liften die door vandalisme vernield worden, hebben vaak een veel langere hersteltijd dan andere liften die buiten werking zijn. Het gaat om 15 stations, waar in totaal tientallen camera’s geplaatst gaan worden.
Lange hersteltijd
Het repareren van liften en roltrappen duurt langer dan we zouden willen, omdat we nog steeds te maken hebben met lange levertijden en personeelsgebrek. Liften die door vandalisme kapot zijn, duren vaak het langst om te repareren. Chiel Overgoor, verantwoordelijk voor liften en roltrappen bij ProRail, licht toe: “Je moet bij deze liften eerst onderzoek doen naar wat er allemaal kapot is. Zo’n onderzoek neemt enige tijd in beslag. Vervolgens blijkt vaak dat er een heleboel onderdelen kapot zijn. Als dan één van de onderdelen een lange levertijd heeft, kun je al te maken krijgen met een erg lange hersteltijd. Afgelopen jaar zorgde een vuurwerkbom in een lift op station Geldrop en brandstichting in een lift op station Zaandijk Zaanse Schans voor enorme schade.”
Het belang om vandalisme tegen te gaan is dus extra groot. Chiel: “Op 15 stations plaatsen we extra camera’s die gericht zijn op de liften. We kunnen gelukkig snel mobiele camera’s neerzetten, om risicovolle plekken in de gaten te houden. Die worden in veel gevallen vervangen door vaste camera’s. Daar komt nog eens bij dat we altijd aangifte doen bij vandalisme. We kunnen geen enkele vorm van vandalisme accepteren.”
Als dan één van de onderdelen een lange levertijd heeft, kun je al te maken krijgen met een erg lange hersteltijd.
Storingen melden
Chiel: “Alle liften zijn permanent voorzien van blauwe stickers. Hier op staat het telefoonnummer van NS om een storing aan te melden of informatie op te vragen over alternatief reisadvies. Deze stickers worden er regelmatig afgetrokken. Daarom hebben we nieuwe stickers gemaakt. Deze worden aan de binnenkant tussen het glas van de schachtdeur en liftdeur geplakt en kunnen dus niet eraf gehaald worden.”
“Als een lift in storing is en niet direct gemaakt kan worden, wordt er een gele sticker op de liftdeur geplakt. Zo laten we zien dat de storing bekend is, maar niet direct verholpen kan worden. Ook op deze sticker staat informatie van de NS Klantenservice, die reizigers verder kan helpen met alternatief reisadvies.”
Informatievoorziening verbeteren
De stickers zijn een kleine stap waarmee ProRail de informatievoorziening richting reizigers wil verbeteren. Chiel: “Het is voornamelijk vervelend voor reizigers met een beperking, die hierdoor minder goed zelfstandig kunnen reizen.” Ook werkt ProRail aan een digitaal platform. Hierop wordt data gedeeld vanuit het monitoringssysteem dat op alle liften is aangebracht. “Vervoerders en andere stakeholders kunnen op deze manier actuele beschikbaarheidsinformatie van de liften gebruiken in hun reisplanners. Reizigers kunnen dan bij het plannen zien of de lift op het betreffende station wel of niet werkt”, aldus Chiel.
Naast de aanleg van het digitale platform, leggen we een voorraad aan van onderdelen die vaak nodig zijn bij reparaties. Daarnaast hergebruiken we materialen waar mogelijk. Reizigers die afhankelijk zijn van liften, maar zien dat deze kapot zijn, kunnen contact opnemen met de klantenservice van NS. Daar wordt dan een passende oplossing gezocht.
NS Reisassistentie NS Reisassistentie
Altijd op hun bestemming
Sinds de start van de toegenomen problemen hebben we verschillende maatregelen genomen die de herstelduur moeten verkorten. “We zorgen altijd dat reizigers die gebruik maken van liften op hun bestemming komen”, benadrukt Chiel.
Langdurige storingen
Tot onze grote spijt zijn er steeds vaker, steeds langer, liften en roltrappen op stations buiten gebruik. Dit is natuurlijk extra vervelend voor mensen die ze echt nodig hebben. Het staat zelfstandig reizen met de trein in de weg.
Meer nieuws
-
Update over liften en roltrappen op Amersfoort Centraal
20 december 2024
-
Eerste keuzes voor toekomst spoorlijn Leiden – Dordrecht gemaakt
18 december 2024
-
Ravage in Wormerveer zoveelste voorbeeld van stationsvernieling
4 december 2024