Extra maatregelen tijdens testdagen met extra intercity’s
Nieuws
Vanaf 6 september rijden er iedere woensdag zes intercity’s per uur tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden elke tien minuten met een Intercity kunnen reizen. Omdat er meer treinen gaan rijden kan een klein incident grotere gevolgen hebben voor de dienstregeling. ProRail neemt extra maatregelen om de incidenten te voorkomen en als incidenten zo snel mogelijk op te lossen
Extra maatregelen
Het leeuwendeel van de vertragingen op het spoor tussen Eindhoven en Amsterdam worden veroorzaakt door defecte treinen, suïcides en sein- of wisselstoringen. Om incidenten te voorkomen of zo snel mogelijk te herstellen gaan de incidentbestrijders van ProRail tijdens de testdagen extra surveilleren langs het spoor en handhavingsacties houden bij overwegen langs het traject. Om spoorlopen te voorkomen zijn nieuwe hekken geplaatst en andere natuurlijke barrières zoals slootjes en bomen aangelegd. Om sein- en wisselstoringen sneller te herstellen houden we extra monteurs achter de hand. Hiermee wordt de aanrijtijd en hersteltijd verkort. Daarnaast onderzoeken we extra maatregelen zoals bijvoorbeeld sleepmaterieel, om bij de invoering van de nieuwe dienstregeling defecte treinen zo snel mogelijk weg te kunnen slepen.
Trainingen personeel
Ook voor het personeel op de trein en bij de verkeersleiding betekent de uitbreiding van de dienstregeling een grote vernieuwing. ProRail en NS hebben daarom gezamenlijke simulaties en trainingen gehouden om het personeel te laten testen en wennen aan de nieuwe dienstregeling. Belangrijk doel van deze simulaties is het personeel ervaring te laten op doen met de besturing en bijsturing van de treindienst en zo materieelstoringen te verminderen.
Uitbreiding infrastuur
ProRail is al jaren bezig met de voorbereidingen op de toename van het aantal treinen op de drukste trajecten van Nederland. Aan de proef in september is jarenlange voorbereiding vooraf gegaan. ProRail heeft de afgelopen 5 jaar veel geïnvesteerd in het upgraden en uitbreiden van de infrastructuur zodat het mogelijk is met meer treinen per uur te rijden. Dan gaat het bijvoorbeeld om het verlengen van perrons, het vervangen van overwegen voor tunnels en bruggen en het vernieuwing van spoor, wissels en seinen.
Nieuwe dienstregeling
Deze testen worden gedaan in voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject élke dag kunnen kiezen uit zes treinen per uur.