Extra perron en spoor in Oldenzaal klaar
Nieuws
Het extra perron en spoor in Oldenzaal is klaar voor gebruik. Met het plaatsen van een wissel is dit weekend het nieuwe spoor aangesloten op het bestaande spoor. Ook het beveiligingssysteem ligt er weer tiptop bij. Hierdoor kunnen de regionale treinen vanaf 10 december veilig gebruik maken van het spoor en perron, wanneer de Intercity Berlijn het station passeert.
Verbindend wissel
In juni van dit jaar startte aannemer VolkerRail met de werkzaamheden op station Oldenzaal. Het grootste deel van het spoor lag al op z’n plek. In totaal zijn er 500 dwarsliggers op 950 ton ballastgrind geplaatst. Maandag reed een stopmachine over het spoor om te zorgen dat alles op de juiste hoogte ligt.
In de nacht van vrijdag 17 op zaterdag 18 november werd met een telekraan het nieuwe wissel in delen op zijn plek gelegd. Het wissel is in totaal 45 meter lang en 40 ton zwaar. Deze zorgt voor de verbinding van het nieuwe spoor met het bestaande spoor. Zo kunnen regionale treinen langs het nieuwe perron stoppen.
Beveiliging
Ook de beveiliging moest worden aangepast. Bij het nieuwe spoor staan vier nieuwe seinen en het beveiligingssysteem van het bestaande spoor is vervangen. Na uitgebreid testen op locatie en bij onze verkeersleidingspost is het nieuwe spoor en perron klaar voor veilig gebruik.
Zand, tegels en hekwerk
Het nieuwe perron ligt in het verlengde van het perron van spoor 1. Vanaf dat perron is een loopverbinding gemaakt. Voor het nieuwe perron en de loopverbinding is in totaal 600 kubieke meter zand aangevoerd en 520 meter aan keerwanden geplaatst. In totaal liggen er 13.000 tegels. Om te zorgen dat het perron netjes afgeschermd is, staat er 400 meter nieuwe hekwerk. Het perron is ook bereikbaar vanaf het busstation via een nieuw aangelegde hellingbaan en trap.
Het spoor en perron is nu klaar. Toch duurt het nog even voordat het echt gebruikt gaat worden. Vanaf 10 december stopt de regionale stoptrein Zutphen-Hengelo-Oldenzaal zeven keer per dag op het nieuwe perron. Dit is nodig omdat op die momenten de Intercity Berlijn het station passeert op het doorgaande spoor. Onder andere door de aanpassingen op station Oldenzaal is het mogelijk om de Intercity Berlijn een half uur sneller te laten rijden tussen Amsterdam en Berlijn.
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024