FAQ: Waarom ligt het spoor op een laag stenen?
Nieuws
Elke oplettende treinreiziger heeft ze gezien: de stenen rond het spoor. Waar dienen die eigenlijk voor? Inspecteur Nina weet er alles van en legt het uit.
Ballastbed
De dikke laag stenen is ballastmateriaal en onderdeel van het zogeheten spoorlichaam. De stenen vormen het ballastbed waarin de betonnen of houten dwarsliggers (spoorbielzen) liggen. Daarop liggen de spoorstaven waar de trein overheen rijdt. De stenen zorgen ervoor dat spoor in een rechte lijn blijft liggen, dempen trillingen en voeren overtollig regenwater af.
Stopmachine
Om treinen met hoge snelheid over het spoor te laten rijden is het belangrijk dat het recht ligt. Daarom wordt het ballastbed regelmatig gecontroleerd. Als stenen wegzakken, wordt het ballastbed 'opgeschud' of opgehoogd met behulp van speciale stopmachines. Een stopmachine is een werktrein die over het spoor rijdt (filmpje). Deze tilt het spoor een klein stukje op en dringt vervolgens met grote ijzeren staven in de stenen berg. Die trillende stopijzers maken de ballast als het ware “vloeibaar” en leggen ze met een knijpende beweging dicht op elkaar onder de dwarsliggers. Zo wordt de stabiliteit van het spoor hersteld.
Stevig bedje
De stenen, meestal gebroken natuursteen of gebroken grind, zijn hoekig. Hierdoor haken ze in elkaar en blijven ze goed liggen. Ronde stenen glijden te makkelijk van elkaar af en worden dus niet gebruikt. Door de hoge schuifweerstand kan de zware druk van de treinen worden opgevangen. Ook worden spoorstaven onder controle gehouden als ze uitzetten bij warm weer.