Goederentreinen en internationale treinen rijden weer over de Betuweroute
Nieuws
De afgelopen twaalf dagen werkten we hard aan de aanleg van het derde spoor tussen Zevenaar-Oost en de Duitse grens. ProRail projectmanager Haverkamp: 'De werkzaamheden zijn succesvol en volgens planning verlopen. Dit ondanks de extreme weersomstandigheden met als hoogtepunt 38,5 graden Celsius afgelopen donderdag. Een bijzonder compliment aan alle uitvoerenden.' De werkzaamheden zijn nodig om de capaciteit van de Betuweroute te vergroten.
Ook werk in Duitsland
Voor de werkzaamheden bij Zevenaar waren omleidingsroutes ingesteld via de Brabantroute en via de route in Oost-Nederland. Tegelijkertijd werkte in Duitsland DB Netz tussen Emmerich en Oberhausen aan spoorverbreding.
Waterijsjes
Projectmanager André Haverkamp: “Ik ben trots op het team van ProRail en Dura Vermeer. De hele periode is er ondanks de warmte beheerst en volgens planning gewerkt. Vanwege de tropische warmte is er vooraf al extra ruimte in de planning gecreëerd en enkele werkzaamheden zijn van de dag naar de nacht verplaatst. Voor medewerkers van de aannemer was het een warme klus, maar met beschermende kleding, extra rustpauzes en regelmatig waterijsjes was het goed vol te houden.”
Eind 2018 klaar
In Nederland wordt er tussen Zevenaar-Oost en de Duitse grens over een lengte van drie kilometer een derde spoor gebouwd. Daarmee zijn we eind 2018 klaar. De afgelopen twaalf dagen heeft aannemer Dura Vermeer in opdracht van ProRail aan de aanleg van wissels, sporen, bovenleiding en bekabeling van het nieuwe spoor gewerkt. Dit was de langste buitendienststelling van het project, in het najaar volgen er nog twee weekenden met een buitendienststelling.
Nieuwe wissels
Aan het begin van de buitendienststelling is een nieuw wissel kant en klaar vanuit de fabriek in Hilversum naar Zevenaar gebracht. Een speciale vrachtwagen vervoerde het wissel van 38 meter en een gewicht van bijna 38.000 kilo. In Zevenaar is de wissel met een 450 tons telekraan op zijn plek gelegd. In mei zijn op dezelfde manier ook drie wissels vervoerd en geplaatst.
Derde spoor Duitsland
In 2017 werd in Duitsland officieel het startsein gegeven voor de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. De bouw van het 70 kilometer lange spoor gaat dwars door een aantal grote steden heen en zal nog een aantal jaren in beslag nemen. Door de aanleg van het derde spoor kunnen vervoerders in de toekomst meer goederentreinen inzetten op de Europese corridors voor het goederenvervoer.