Grenzen aan geluid
Nieuws
Reizigers en (goederen)vervoerders worden blij van meer treinen op het spoor. Omwonenden langs het spoor hebben daar soms gemengde gevoelens bij. Meer treinen kan immers voor hen meer geluidshinder betekenen. Sinds 2012 is er een nieuwe geluidswet van kracht, die omwonenden beter beschermt tegen geluid door treinen.
Per spoortraject zijn er geluidsgrenzen bepaald (zogeheten geluidproductieplafonds). Dit is de maximale hoeveelheid geluid die alle treinen gemiddeld samen mogen maken op een baanvak per kalenderjaar. ProRail heeft de taak om te bewaken dat deze normen niet worden overschreden, en in te grijpen waar dat wel gebeurt.
Nalevingsverslag
Elk kalenderjaar maakt ProRail voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een verslag over de naleving van de geluidproductieplafonds. Dit verslag is onlangs door de staatssecretaris van IenW naar de Tweede Kamer gestuurd.
In het verslag kun je onder meer lezen dat het aantal geluidsoverschrijdingen in 2014 ten opzichte van 2013 is teruggebracht van 2,0% tot 0,8%, en dat het treinverkeer op enkele locaties is aangepast om binnen de geluidsruimte te blijven. Zo is op het baanvak Groningen – Leeuwarden de zogenoemde railruwheid verlaagd om minder geluidproductie per trein te krijgen.
Balans
De geluidswet blijkt zo in de praktijk precies te doen waarvoor deze bedoeld is: het geeft de balans aan tussen de bescherming van omwonenden tegen geluidsoverlast en de behoefte aan (meer) mobiliteit en treinverkeer in Nederland.
Kijk voor meer informatie op geluidspoor.nl