Grote vernieuwing station Amsterdam Lelylaan
Nieuws
Station Amsterdam Lelylaan staat aan de vooravond van een grote metamorfose. Zowel het station als de openbare ruimte eromheen worden vernieuwd. De inzet: betere doorstroom van reizigers, betere bereikbaarheid van Nieuw-West, prettig met de fiets naar het station en een verbetering van de sociale veiligheid. Om dit voor elkaar te krijgen, werken ProRail, de Vervoerregio Amsterdam, gemeente Amsterdam, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en NS samen.
Meer reizigers
Station Lelylaan wordt steeds belangrijker in het vervoersnetwerk in de stad en regio. Er gaan meer treinen rijden van en naar Schiphol. Door nieuwbouw in stadsdeel Nieuw-West komen er veel trein- en metroreizigers bij. Ook nemen steeds meer mensen de tram. Met de vernieuwing van het station en de omgeving eromheen, kunnen reizigers op een prettige manier van, naar en via station Lelylaan reizen.
Ook komt er een nieuwe bewaakte fietsenstalling voor 2900 fietsen en breiden we het aantal fietsenrekken uit naar 900 stuks. "De combinatie van fiets en trein is goud waard,” zegt Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail. “Door de nieuwe stalling geven we een enorme impuls aan het reisgemak voor fietsers. We zorgen voor een breed en veilig fietspad tot aan de ingang van de fietsenstalling. Zo verloopt je reis soepel vanaf het moment dat je op de fiets stapt tot je aankomst op het station. Het wordt voor reizigers makkelijker en aantrekkelijker om met de fiets naar het station te komen.”
Toegankelijk en veilig
Onderdeel van de vernieuwing van het station is een nieuwe inrichting van de stationshal. De hal wordt groter en slimmer ingericht. Dit zorgt voor een betere doorstroom van het toenemende aantal reizigers. Met rechte trappen, meer glas en minder obstakels wordt het een overzichtelijk station, waar reizigers en voorbijgangers goed en veilig hun weg kunnen vinden. Daarnaast wordt de toegankelijkheid van het station verder verhoogd met bredere en toegankelijke tramhaltes, (rol)trappen en liften naar metro, tram en trein.
Planning
Het voorlopig ontwerp voor het station wordt de komende twee jaar uitgewerkt tot een definitief ontwerp. De voorbereidende werkzaamheden moeten in 2027 zijn afgerond. Vervolgens staat de periode 2028-2032 in het teken van de forse bouwactiviteiten.
De verbouwing moet zoveel mogelijk gebeuren terwijl het openbaar vervoer en het verkeer op de Lelylaan doorgaat. Een strakke planning van de verbouwing is daarvoor essentieel. Het resultaat moet een modern, duurzaam en comfortabel vernieuwd station Amsterdam Lelylaan zijn. Na de zomer worden de reizigers en buurtbewoners rond het station en andere belanghebbenden geïnformeerd over het project.
Stations
ProRail bouwt en beheert stations op duurzame en innovatieve wijze. Onze stations zijn knooppunten van duurzame mobiliteit, waar comfort, transfer, veiligheid en de toegankelijkheid ervan centraal staan.