Gunning onderdoorgangen Nunspeet rond
Nieuws
De twee onderdoorgangen in de Nunspeetse stationsomgeving worden aangelegd door Van Hattum en Blankevoort. In opdracht van ProRail en de gemeente Nunspeet bouwt de aannemer onder meer een onderdoorgang voor langzaam én een onderdoorgang voor autoverkeer.
Samenwerken aan nieuwe stationsomgeving
Het stationsgebied rond Nunspeet wordt flink onder handen genomen. Van Hattum en Blankevoort is verantwoordelijk voor de aanleg van twee onderdoorgangen: één op de Elspeterweg voor autoverkeer en één voor voetgangers en fietsers bij het perron, met trapopgangen en een lift. De gemeente Nunspeet werkt samen met de BAM om de rest van de stationsomgeving opnieuw in te richten.
Wethouder Mark van de Bunte is blij met de keuze voor dit bedrijf: “Wij hebben er het volste vertrouwen in dat Van Hattum en Blankevoort samen met aannemer BAM dit megaproject goed gaat uitvoeren. We werken eraan dat de grootste ergernis voor inwoners en gasten het mooiste visitekaartje in de regio wordt. Het stationsgebied is over enkele jaren een groene, veilige en aantrekkelijke entree voor iedereen.”
Toegankelijk en veilig
“De beste overweg is geen overweg”, zo laat regiodirecteur Danou Veenhof weten. “Met de twee onderdoorgangen in Nunspeet kan iedereen straks veilig doorrijden, -fietsen en -lopen. Daar wordt Nunspeet beter bereikbaar van, maar het stationsgebied ook aantrekkelijker.” Door de overwegen te vervangen door onderdoorgangen, verbetert de doorstroming van het wegverkeer en de toegang tot het dorp. Het station is straks vanaf twee kanten bereikbaar.
Aan het werk
De aanleg van de onderdoorgang start in het tweede kwartaal van 2024. Tot die tijd werkt Van Hattum en Blankevoort het ontwerp verder uit. De werkzaamheden duren naar verwachting twee jaar. Directeur integrale projecten Alexander Heeren heeft zin in de klus: “Door een goede samenwerking en afstemming met ProRail, BAM en de gemeente Nunspeet gaan we een mooi project uitvoeren waar heel Nunspeet de vruchten van zal plukken. We zullen proberen de overlastperiodes zo kort mogelijk houden, en actief communiceren wat we waarom en wanneer doen.”
Meer nieuws
-
Handtekeningen voor twee onderdoorgangen in Borne
29 september 2022
-
ProRail en Mobilis-Hegeman bouwen nieuwe spooronderdoorgang in Diemen
7 mei 2020
-
Meeste spoorprestaties boven afgesproken bodemwaarden
20 december 2024