Een half uur sneller naar Berlijn
Nieuws
Treinreizigers zijn vanaf vandaag sneller in Berlijn. Door aanpassingen in de Nederlandse spoorinfrastructuur, een nieuwe dienstregeling en het inzetten van andere locomotieven is het mogelijk om de reistijd van de IC Berlijn met een half uur te verkorten. Met de versnelling gaat een lang gekoesterde wens van treinreizigers, ProRail, NS en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in vervulling. Dagelijks rijden er zeven rechtstreekse treinen tussen Amsterdam en Berlijn vice versa.
Andere treinen
De versnelling is onder andere mogelijk door het gebruik van andere locomotieven (Vectron) door NS. Deze kunnen in Nederland en Duitsland rijden, waardoor een wissel van locomotief aan de grens bij Bad Bentheim niet meer nodig is. De locomotieven rijden door tot aan Berlijn en weer terug. Het gebruik van de deze locomotieven in combinatie met de huidige rijtuigen is een tussenstap, in afwachting van de nieuwe treinen van Deutsche Bahn.
Aanpassingen infrastructuur
Niet alleen de trein is aangepast, ook aan de spoorinfrastructuur in Nederland is gewerkt. John Voppen, CEO van ProRail: “Om de trein naar Berlijn sneller te laten rijden verzetten we veel spoorwerk. Mede daardoor is het mogelijk om de reistijd met een halfuur te verkorten. We bouwden onder andere een nieuwe perronvoorziening op Oldenzaal en legden een nieuw keerspoor aan.”
Door het nieuwe perron kan de IC Berlijn doorrijden op het doorgaande spoor. Dit kon voorheen niet, omdat de regionale trein daar keerde. “Mooi om te zien wat er bereikt kan worden als de spoorsector samenwerkt. Elke stap die ervoor zorgt dat het internationale treinverkeer in Europa beter en sneller wordt, juichen we bij ProRail van harte toe,” aldus Voppen.
Mooi om te zien wat er bereikt kan worden als de spoorsector samenwerkt.
Toekomst
Op het traject Wierden-Oldenzaal-Grens is meetapparatuur geplaatst in en rond de spoorbaan. Die monitoren de ondergrond. Hiermee kunnen de zwaardere Vectron locomotieven op baanvlaksnelheid blijven rijden.
De genoemde maatregelen aan de infrastructuur zoals het nieuwe perron in Oldenzaal zijn tijdelijk. We gaan onderzoeken hoe de verbinding robuuster kan en hoe de verdere groei van internationaal treinverkeer mogelijk gemaakt kan worden. Dit doen we in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Belangrijke stap
Met deze versnelling wordt een belangrijke stap gezet in het dichter bij elkaar brengen van Nederland en Duitsland. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen: “De versnelling van de IC Berlijn is een mooie en aanzienlijke verbetering voor de reiziger. Berlijn is nu met de trein een half uur dichterbij. We hebben dit samen mogelijk gemaakt.”
“ProRail heeft hard gewerkt aan de maatregelen om op bepaalde trajecten sneller te kunnen rijden. NS en DB hebben ervoor gezorgd dat de wisseling van de locomotief bij de grens niet meer nodig is. En het Rijk heeft dit mogelijk gemaakt door 50 miljoen euro beschikbaar te stellen voor alle aanpassingen. Zo maken we samen de treinverbinding met Berlijn nog aantrekkelijker.”
Snellere treinverbinding
ProRail werkt sinds 2021 samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, NS en Duitse partners aan het versnellen van de treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Door vanaf nu de reistijd met een half uur te versnellen, dragen we op korte termijn bij aan de ambitie om internationaal personenvervoer per spoor te verbeteren.
Meer nieuws
-
Spoor hersteld tussen Groningen en Groningen Europapark
29 november 2024
-
Hinder Amsterdam-Utrecht door kapotte bovenleiding
29 november 2024
-
21 dagen aangepast treinverkeer bij Schiphol
5 november 2024