Rijen krijgt twee onderdoorgangen
Nieuws
In Rijen worden twee drukke spoorwegovergangen vervangen door veilige onderdoorgangen. Daarvoor hebben bestuurders van de gemeente Gilze en Rijen (wethouder Sandra Diepstraten), de provincie Noord-Brabant (gedeputeerde Christophe van der Maat) en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (staatssecretaris Stientje van Veldhoven ) donderdag 26 november hun handtekeningen gezet. ProRail is blij met dit besluit omdat het de veiligheid van trein- en wegverkeer verbetert.
Brabantroute
Rijen, gelegen tussen Breda en Tilburg, ligt pal aan de druk bereden Brabantroute. Dagelijks passeren hier vele reizigers- en goederentreinen en het reizigersvervoer zal de komende decennia nog verder toenemen. De overwegen in het dorp liggen meerdere keren per uur dicht en vormen zo een barrière voor de inwoners. Vanuit het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen hebben ProRail en de gemeente gekeken hoe de doorstroming en de veiligheid het beste kunnen worden verbeterd.
Overweg Stationsstraat
De overweg op de Stationsstraat maakt onderdeel uit van de spoorzone in Rijen. Dit gebied gaat de komende jaren flink op de schop om het aantrekkelijker te maken voor wonen en reizen. Omdat de overweg pal naast het station ligt en treinen nog moeten vertrekken of juist stapvoets komen aanrijden, ligt deze overweg langer dicht dan gemiddeld. De overweg wordt daarom vervangen door een onderdoorgang in combinatie met een nieuw station, maar dat is geen gemakkelijke opgave midden in het centrum van het dorp. ProRail en de gemeente gaan de plannen de komende tijd verder uitwerken en verwachten op z’n vroegst in 2025 te kunnen starten met de bouw van de onderdoorgang.
Overweg N631
De andere overweg die wordt aangepakt, ligt op de Oosterhoutseweg aan de rand van het dorp. Deze provinciale weg (N631) krijgt een grote opknapbeurt van de provincie Noord-Brabant met als doel de leefbaarheid, veiligheid en doorstroming te verbeteren. Ook hier komt een onderdoorgang voor auto’s, fietsers en voetgangers. De meest veilige oplossing voor trein- en wegverkeer. De bouw hiervan start naar verwachting eind 2022 en de eerste auto’s rijden er doorheen in 2024. Tijdens de werkzaamheden kan het wegverkeer gebruik maken van een tijdelijke overweg die komt te liggen naast de bouwplaats.
ProRail zet alle zeilen bij om zoveel mogelijk overwegen op te heffen of te beveiligen.
Overweg N631
De andere overweg die wordt aangepakt, ligt op de Oosterhoutseweg aan de rand van het dorp. Deze provinciale weg (N631) krijgt een grote opknapbeurt van de provincie Noord-Brabant met als doel de leefbaarheid, veiligheid en doorstroming te verbeteren. Ook hier komt een onderdoorgang voor auto’s, fietsers en voetgangers. De meest veilige oplossing voor trein- en wegverkeer. De bouw hiervan start naar verwachting eind 2022 en de eerste auto’s rijden er doorheen in 2024. Tijdens de werkzaamheden kan het wegverkeer gebruik maken van een tijdelijke overweg die komt te liggen naast de bouwplaats.
Nul slachtoffers
Als het gaat om spoorveiligheid, behoort Nederland tot de top van Europa. Maar het kan altijd nog veiliger. ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen uiteindelijk naar 0 slachtoffers per jaar. Directeur Overwegen Anne Zwiers: "Overwegen spelen daarbij een belangrijke rol aangezien dit de plek is waar weg- en treinverkeer elkaar kruisen. Daarom zet ProRail alle zeilen bij om zoveel mogelijk overwegen op te heffen of te beveiligen. Dat doen we altijd in goede samenwerking met de wegbeheerders waarbij we gezamenlijk werken aan een zo goed mogelijke en voor de omgeving passende oplossing."