Heet ook op het spoor
Nieuws
Het is warm, tropisch warm. Code oranje is van kracht. Vooral vandaag schiet de thermometer de lucht in. Wij zijn extra alert op de effecten van het hete weer op het spoor, bijvoorbeeld door hitteschouwen uit te voeren.
Grote krachten
Bij temperaturen van boven de 25 graden kan een spoorstaaf in de volle zon wel 70 graden worden. Staal zet dan uit en er komen grote krachten vrij. De aanleg en onderhoud van het spoor is daar zoveel mogelijk op berekend. Ballast (spoorgrind) en dwarsliggers vormen samen met de spoorstaven een stevig geheel. Het hele jaar houden we ons bezig met inspecties en onderhoud om te zorgen dat dit stevige geheel op orde is of wordt gebracht. Met deze hitte houden we cruciale punten extra in de gaten en worden hitteschouwen gehouden.
Speciale maatregelen
In het spoor liggen speciale maatregelen om hitte en koude op te kunnen vangen. Sporen kunnen bijvoorbeeld als ze uitzetten op bepaalde plekken langs elkaar heen schuiven. Ook stalen draaibruggen hebben speling, zodat ze bij verschillende weersomstandigheden kunnen blijven openen en sluiten.
Meebewegen
De spoorbrug bij Zwolle is in Nederland verreweg de grootste stalen brug-uit-een-stuk. De Hanzeboog is één brok staal van 1100 meter. Met deze hitte zet dat staal uit. ProRail heeft dit mooie ontwerp zo gebouwd dat de brug een verschil van maar liefst één meter op kan vangen. Aan het uiteinde zitten er daarom scharnierende delen die met het uitzetten van de brug meebewegen en sporen daardoor ondersteund houden.