Herfst in de Ochtend

Nieuws

6 november 2015

Vanochtend leggen we bij de Ochtend van NPO Radio 1 uit welke welke maatregelen NS en ProRail nemen om de treinen ook in de herfst op tijd te laten rijden. Want door vallende bladeren en vocht kan het spoor glad worden. Door een herfststorm kunnen bomen of takken in de bovenleiding belanden. Of bliksem ontregelt de elektronica langs het spoor. Kortom de herfst is een lastig seizoen voor het spoor.

Gladde sporen: hoe zit dat?

Het blijft ieder jaar terug komen: de blaadjes op het spoor. Hoe simpel en onschuldig het ook klinkt, blad op het spoor in combinatie met vocht zet ons voor flinke uitdagingen. Door spekgladde sporen kunnen treinen minder goed remmen en optrekken. In dit Engelstalige filmpje legt de BBC uit hoe bladeren op de rails voor gladde sporen zorgen.

Recept tegen gladde sporen

Om het spoor stroever te maken zetten we in de herfst een ander middel in: sandite. Dit is een gel bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel. De gel wordt vanuit de trein op het spoor gesmeerd. Hoe dit werkt legt Bas Herweijer hier uit.

Wil je meer weten over onze herfstmaatregelen? Bekijk onze herfstpagina.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers