Het gaat vaak maar net goed
Nieuws
Op onbewaakte overwegen ontstaan regelmatig bijna botsingen. “Het is jammer dat dit soort enorme schrikmomenten onderbelicht blijven. Pas als het echt mis gaat lijkt er van alles mogelijk om te verbeteren. Maar dan is het kwaad al geschied”, zegt Anne Zwiers, directeur Overwegen bij ProRail.
‘Hier gebeurt nooit iets’
Bij botsingen op overwegen spelen grote risico’s. Zowel de omvang van de schade als het risico van gewonden en slachtoffers is daarbij groot. “Helaas kennen we dat uit de praktijk. Aanrijdingen raken verkeersdeelnemers, maar ook treinpersoneel en reizigers lopen gevaar. We moeten het gevoel van urgentie om dit soort overwegen aan te pakken hoog houden. Te vaak zien we het argument ‘hier gebeurt nooit iets’ om besluitvorming tegen te houden.”
Registraties bijna-aanrijdingen
Samen met vervoerders maakt ProRail meer werk van monitoring. Zulke monitoring helpt om tot maatregelen te komen. Registratie van bijna-aanrijdingen maakt daar onderdeel van uit. In 2020 zijn inmiddels 25 bijna-aanrijdingen op niet automatisch beveiligde overwegen (NABO’s) officieel geregistreerd. Dat aantal zegt echter niets over de ijsberg aan schokkende ervaringen van machinisten die een bijna-aanrijding meemaken.
Het aantal aanrijdingen op deze overwegen staat voor 2020 op vier. Daarbij viel bij een van de aanrijdingen een zwaargewonde en in mei kwam een machinist van NS om bij een ernstige aanrijding op een NABO bij Hooghalen. Inmiddels is deze NABO in Drenthe opgeheven, net als een andere NABO even verderop.
Te vaak zien we het argument ‘hier gebeurt nooit iets’ om besluitvorming tegen te houden.
Veiligheid voorop
Voor NS staat de veiligheid van medewerkers en reizigers altijd voorop. Het ongeluk bij Hooghalen had enorme impact binnen het bedrijf. “Het vreselijke verlies van onze collega heeft diepe wonden achtergelaten. Dit mag nooit meer gebeuren. Daarom willen we dat alle overwegen, zowel de openbare als de particuliere, worden opgeheven. Zodat het risico voor onze mensen op de trein en onze reizigers zo klein mogelijk wordt.” NS en ProRail bundelen hun krachten in een taskforce gericht op aanpak en maatregelen rond dit type overwegen.
Extra geld voor aanpak
Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat heeft voor de komende drie jaar 37,5 miljoen euro extra uitgetrokken voor de aanpak van NABO’s, een totaal van 112,5 miljoen euro. Anne Zwiers: “Een heel belangrijke investering om onze aanpak van NABO’s verder te brengen. Graag gaan we samen met de regionale overheden aan de slag om deze onbeveiligde overwegen zo snel mogelijk op te heffen.”
Lees ook
Meer nieuws
-
Onderzoeken ongeval Hooghalen afgerond, direct extra maatregelen
10 maart 2021
-
Vernieuwde ov-knoop Eindhoven Centraal weer een stap dichterbij
13 december 2024
-
Puzzel mee: doorontwikkeling MerwedeLingelijn
11 december 2024