Het is herfst!
Nieuws
We hebben een heerlijke nazomer maar de herfst is nu ook echt begonnen. En bij herfst horen behalve een herfstzonnetje nu eenmaal ook herfststormen, mist, omvallende bomen, en – inderdaad – de alom bekende vallende blaadjes. Om ons zo goed mogelijk te wapenen tegen ‘herfstige ongemakken’ nemen we maatregelen.
Blaadjes en gladde sporen
Het blijft ieder jaar terug komen: de blaadjes op het spoor. Hoe simpel en onschuldig het ook klinkt, blad op het spoor in combinatie met vocht zet ons voor flinke uitdagingen. Door spekgladde sporen kunnen treinen minder goed remmen en optrekken. In dit Engelstalig filmpje legt de BBC uit hoe bladeren op de rails voor gladde sporen zorgen.
Recept tegen gladde sporen
Een bladblazer helpt helaas niet tegen de plakkerige moes die in de herfst op het spoor ontstaat. Om het spoor stroever te maken zetten we in de herfst een ander middel in: sandite. Dit is een gel bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel. De gel wordt vanuit de trein op het spoor gesmeerd. Hoe dit werkt legt Bas Herweijer hier uit.
Snoeien
Een flinke herfststorm kan ervoor zorgen dat bomen en takken in de bovenleiding of op het spoor terechtkomen, waardoor een trein niet verder kan rijden. Om dit te voorkomen plaatsen we hekken langs het spoor, en snoeien we bomen en struiken preventief.
Iets langer wachten bij overwegen
Door de gladde sporen kunnen treinen minder goed remmen. Om te voorkomen dat treinen doorglijden passen we vanaf vandaag de instellingen bij overwegen aan. Zodra de trein het station komt binnenrijden, sluit de overweg achter het station sneller dan anders. Dit voorkomt gevaarlijke situaties op overwegen. Voor automobilisten en fietsers betekent dit iets langer wachten bij de overweg. We passen de overwegen aan op bij volgende stations: Driebergen-Zeist, Baarn, Bunnik, Den Dolder, Dalfsen, Wierden en Haren.
Lees hier meer over herfst