Het mysterieuze verhaal van spoor 13
Nieuws
Is het jou wel eens opgevallen dat station Utrecht Centraal geen spoor 13 heeft? Brengt het ongeluksgetal 13 dan écht ongeluk, of is het toeval? De spoornummering op Utrecht Centraal – en vele andere stations in Nederland – is niet altijd chronologisch. Sommige reizigers vragen zich dus al jaren af waarom deze sporen onvindbaar zijn. Vandaag, op vrijdag de dertiende, dan eindelijk duidelijkheid over dit mysterieuze onderwerp: waar is spoor 13?
Spoor zonder perron
Het raadsel is een stuk minder spannend dan velen hadden gehoopt. Het is eigenlijk best logisch. Perrons krijgen de nummers van de sporen waar ze aan liggen. Alle sporen hebben dus een eigen nummer, maar niet alle sporen hebben een perron. Op station Utrecht Centraal bestond vroeger wel een spoor 13, maar het lag niet aan een perron. Het was een spoor dat wel gebruikt werd, maar alleen door goederentreinen. Een perron was dus niet nodig. Het is bij de verbreding van omliggende spoorlijnen verdwenen. Tegenwoordig is er dus zowel geen spoor 13 als perron 13 meer te vinden in Utrecht.
Verwijderd spoor
Er zijn ook andere nummers op Utrecht Centraal die ontbreken. Spoor 6 is zo’n voorbeeld. Jaren geleden is het spoor verwijderd, omdat het spoor onhandig lag. Omdat alle andere sporen al genummerd waren, hebben ze dit aangehouden. Dat is de reden waarom tot de dag van vandaag spoor 6 op Utrecht centraal ontbreekt.
Waarom maakt ProRail spoornummering niet chronologisch?
Het klinkt misschien onlogisch dat ProRail getallen overslaat in hun spoornummering. Toch is hier bewust voor gekozen. Ten eerste omdat andere spoorborden ook vervangen moeten worden als er een spoor of perron wegvalt. Dit betekent dat op zo’n moment de gehele spoornummering van het desbetreffende station vervangen moet worden.