Het werk bij Zwolle in beeld

Nieuws

20 juli 2021

Het einde van de mega spooroperatie tussen Zwolle en Herfte is nu echt nabij. Met 14 duizend meter nieuwe spoorstaven en 6.900 nieuwe dwarsliggers zijn de sporen tussen Zwolle en Herfte zo goed als klaar. Sinds dinsdag 20 juli rijden de treinen tussen Zwolle en Meppel over de gloednieuwe dive-under. Vanaf zaterdag 24 juli zijn ook de sporen door de dive-under in gebruik voor de treinen tussen Zwolle en Emmen.

Ruimte voor meer treinverkeer

Zwolle is een van de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland. Een onmisbare schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Het treinverkeer rond Zwolle groeit. Om die groei op te vangen, hebben we de sporen bij Zwolle uitgebreid.

Tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte verdubbelden we de sporen: van twee naar vier. Bij Herfte bouwden we een zogenoemde dive-under. Bij een dive-under gaat het ene spoor onder het andere door, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.

  • De nieuwe dive-under met de oude sporen ernaast
    Op deze foto van 9 juli 2021 zie je de oude sporen richting Emmen nog liggen. Deze zijn ondertussen helemaal weggehaald, treinen rijden vanaf 24 juli over de sporen die je links uit de dive-under ziet komen.
  • Ballast wordt natgehouden tijdens het werk
    We gebruiken niet alleen nieuwe materialen, maar kijken ook welk materiaal nog geschikt is voor hergebruik. Bij dit project konden we bijvoorbeeld ballast hergebruiken. In totaal plaatsten we 41 duizend ton nieuwe ballast en kreeg 18 duizend ton gebruikte ballast een nieuwe plek.
  • Twee mannen werken aan de bovenleiding
    Bij de nieuwe sporen hoort ook een nieuwe bovenleiding. Op de achtergrond zie je nog de oude sporen (foto van 9 juli), ook zie je de nieuwe sporen klaarliggen over de dive-under.
  • Kraan aan het werk bij station Zwolle
    Ook bij station Zwolle hebben we nieuwe aansluitingen gemaakt van de sporen, aangezien er vanaf 24 juli vier sporen tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte zijn in plaats van twee.
  • Een shovel aan het werk op een grote zandvlakte
    Op 10 juli nog een grote zandbak, ondertussen liggen hier de nieuwe sporen richting Meppel en rijden er sinds 20 juli treinen overheen.
  • Meters kabel liggen klaar
    We vernieuwen de treinbeveiliging. Dit betekent veel werk met kabels en leidingen.
  • Een grote spoorkraan met een stuk spoor van 30 meter
    Een grote spoorkraan, de Obelix, plaatst in één keer spoordelen van 30 meter lang.
  • Het nieuwe bredere perron bij station Zwolle
    Op station Zwolle verbreden we het perron bij spoor 15 en 16, om ruimte te maken voor meer reizigers.
  • Nieuwe sporen in nieuwe ballast worden aan elkaar gelast
    De nieuwe spoorstaven over de dive-under worden aan elkaar gelast. Hiermee lassen we de noordelijke provincies weer aan de rest van Nederland.
  • Broodjes hamburger voor de aannemer
    Een warme snack om de harde werkers te bedanken.
  • Een testtrein rijdt over de nieuwe sporen.
    19 juli: de eerste trein over de dive-under richting Zwolle! Dit is een speciale trein die de beveiliging test.
  • Nieuwe sporen
    De sporen tussen Meppel en Zwolle klaar voor gebruik! Vanaf 20 juli rijden hier de treinen weer. Tot 24 juli werken we nog aan de sporen richting Emmen.

Laatste dagen

We gaan de laatste dagen in van het omvangrijke werk. Vanaf zaterdag 24 juli rijden alle treinen bij Zwolle weer en zijn de vier sporen, de dive-under en het verbrede perron in gebruik. Daarmee zetten we een belangrijke stap in Spoorplan Noord-Nederland. Door Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers