Het werk bij Zwolle in beeld
Nieuws
Het einde van de mega spooroperatie tussen Zwolle en Herfte is nu echt nabij. Met 14 duizend meter nieuwe spoorstaven en 6.900 nieuwe dwarsliggers zijn de sporen tussen Zwolle en Herfte zo goed als klaar. Sinds dinsdag 20 juli rijden de treinen tussen Zwolle en Meppel over de gloednieuwe dive-under. Vanaf zaterdag 24 juli zijn ook de sporen door de dive-under in gebruik voor de treinen tussen Zwolle en Emmen.
Ruimte voor meer treinverkeer
Zwolle is een van de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland. Een onmisbare schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Het treinverkeer rond Zwolle groeit. Om die groei op te vangen, hebben we de sporen bij Zwolle uitgebreid.
Tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte verdubbelden we de sporen: van twee naar vier. Bij Herfte bouwden we een zogenoemde dive-under. Bij een dive-under gaat het ene spoor onder het andere door, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.
Laatste dagen
We gaan de laatste dagen in van het omvangrijke werk. Vanaf zaterdag 24 juli rijden alle treinen bij Zwolle weer en zijn de vier sporen, de dive-under en het verbrede perron in gebruik. Daarmee zetten we een belangrijke stap in Spoorplan Noord-Nederland. Door Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan.
Kijk ook even bij
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024