Hinder door werkzaamheden heuvel Kijfhoek
Nieuws
Strukton werkt van 1 tot en met 11 mei in opdracht van ProRail aan het onderhoud van een van de twee hoofdrailremmen die deel uitmaken van het heuvelsysteem op goederenemplacement Kijfhoek. Als gevolg van de werkzaamheden is de heuvelcapaciteit in deze periode tijdelijk zo'n vijftig procent.
Vervangen frame hoofdrailrem
Tijdens de werkzaamheden wordt de hoofdrailrem volledig uit elkaar gehaald, het frame vervangen en weer in elkaar gezet. Vervolgens testen we de hoofdrailrem uitvoerig. Zo zorgen we ervoor dat het systeem weer veilig in gebruik kan worden genomen. De hoofdrailrem is onderdeel van de heuvel die wordt gebruikt om met behulp van de zwaartekracht goederentreinen opnieuw te sorteren.
Hinder wagenladingvervoer
De werkzaamheden hebben gevolgen voor het wagenladingvervoer van DB Cargo. De heuvelcapaciteit neemt tijdelijk voor ongeveer de helft af. Om zijn opdrachtgevers in het wagenladingnetwerk ook in deze periode van dienst te kunnen zijn, treft DB Cargo daarom een groot aantal maatregelen. De maatregelen omvatten onder meer het uitvoeren van sorteeractiviteiten elders. Ook staat er extra personeel paraat om wagens op de vertreksporen te plaatsen, zonder gebruik te maken van de rangeerheuvel. Desondanks kunnen er vertragingen ontstaan in het wagenladingvervoer van, naar en in Nederland.
Heuvel
Om de treinen op Kijfhoek te sorteren naar eindbestemming duwt een locomotief wagens over een heuvel. Via die heuvel zorgen we er op een slimme en geautomatiseerde manier voor dat alle wagens worden gesorteerd en naar de juiste bestemming gaan. Dit proces heet ‘heuvelen’. Zodra de wagen over de heuvel is, rolt deze vanzelf naar beneden. Via computergestuurde wissels komt elke wagen op het juiste spoor terecht. Speciale ‘railremmen’ – ook automatisch aangestuurd – zorgen ervoor dat de snelheid van de wagens zó wordt gestuurd dat deze op het juiste punt tot stilstand komen. Nergens anders in Nederland gebeurt het sorteren op deze manier.
Onderhoud Kijfhoek
De sporen van Kijfhoek worden intensief gebruikt. Groot onderhoud is noodzakelijk om te garanderen dat we treinen efficiënt kunnen blijven samenstellen. Het heuvelsysteem kwam eind jaren negentig in gebruik en is inmiddels aan vernieuwing toe. Komende jaren moderniseren we het heuvelsysteem en vervangen we een groot deel van de sporen, dwarsliggers, spoorgrind en wissels op Kijfhoek. Met deze grootschalige vernieuwingen, van zowel het technische systeem als de infrastructuur buiten, werken we aan een veilig, efficiënt en betrouwbaar emplacement Kijfhoek voor de toekomst.
Beginpunt Betuweroute
Kijfhoek is het beginpunt van het A15-tracé van de Betuweroute. Op Kijfhoek vertrekken en passeren jaarlijks tienduizenden goederentreinen van en naar diverse bestemmingen in Nederland en Europa. Met 50 hectare, 43 verdeelsporen, 14 aankomstsporen en 12 opstelsporen is Kijfhoek het grootste goederenemplacement van Nederland. Gelegen tussen Barendrecht en Zwijndrecht, vormt Kijfhoek de schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa.
Meer nieuws
-
Groot onderhoud tussen Doetinchem en Winterswijk
29 oktober 2024
-
Nieuwe dwarsliggers en spoorstaven voor traject Breda-Tilburg
23 oktober 2024
-
Werkzaamheden tussen Almelo en Mariënberg: geen trein maar bus
22 oktober 2024