Hoe bouw je een perron dat 100 jaar meegaat?

Nieuws

25 augustus 2020

Vroeger klom je via een trapje de trein in. Niet zo comfortabel en al helemaal niet zo toegankelijk. Tegenwoordig gaat dat wel anders, want ProRail bouwt en vervangt door heel Nederland perrons op dezelfde hoogte. Het resultaat? Toegankelijke perrons voor iedereen. Maar hoe bouw je zo’n perron eigenlijk? En wat komt daarbij kijken? Wim Leenders legt het je uit in de video!

Bekijk: Hoe lang doe je over het bouwen van een perron?

Waarom de hoogte zo belangrijk is

We willen dat iedereen zelfstandig de trein in en uit kan. Ook mensen met een rolstoel of rollator. Het is dan ook van belang dat het perron en de treinvloer op gelijke hoogte zijn. Maar dat is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Zo waren er eerst veel hoogteverschillen in perrons door heel Europa. Inmiddels is vastgesteld dat in Europa de perronhoogte 550 of 760 millimeter is. In Nederland is gekozen voor 760 millimeter. Zo zal minimaal 90 procent van de reizigers volledig zelfstandig van en naar toegankelijke stations kunnen reizen in 2022. In 2030 geldt dat voor iedereen.  

Welke soorten perrons zijn er?

Het ene perron is het andere niet. Zo zijn er zandperrons, jukkenperrons en perrons speciaal voor tunnels, viaducten en andere ‘kunstwerken’. Het zandperron kom je het vaakst tegen en is gefundeerd op, je raadt het al, zand. Dat zand wordt op zijn plek gehouden met betonnen wanden aan alle zijden van het perron. Het jukkenperron zie je minder vaak, maar je herkent ze des te beter: de betonnen perronplaten lijken te zweven en je kunt onder het perron doorkijken. In feite rusten de betonnen perrondelen op jukken, een beetje zoals een boekenplank op zijn dragers rust.

Een fonkelnieuw perron na een weekend

Een nieuw zand- of jukkenperron stampen we in zo’n 52 uur uit de grond. Na een weekend hard werken kán het dus af zijn. Dat geldt echter niet voor alle perrons. Zo duurde het vervangen van het perron op Arnhem Velperpoort afgelopen maand tien dagen. Geheel volgens planning voor twee bijzondere perrons. We moesten het oude zandperron eerst afgraven, vervolgens een fundering met palen aanbrengen en pas daarna konden we beginnen aan het plaatsen van de jukken en perronplaten. Bovendien bouwden we op Velperpoort niet alleen aan de perrons, maar werd het hele station onder handen genomen. Ook dat kost extra tijd.

De puntjes op de i

Een stevige fundering is het halve werk, maar er is meer! Bij een jukkenperron worden de ruimtes tussen de betonnen onderdelen aan elkaar gevoegd. Vervolgens betegelen we het perron, hangen de geluids- en lichtinstallaties op, maken we lijnen voor blinden en slechtzienden, plaatsen we bankjes en prullenbakken en natuurlijk een likje verf om het af te maken. Alles voor een perron waar iedereen zich prettig voelt!

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers