HSE, Hupsakee! Nu lekker schuiven met deel twee
Nieuws
Komend weekend schuiven we het tweede dek van Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) in. Het spoordek wordt van de voorbouwlocatie naar zijn definitieve plek geschoven. Een mijlpaal want het uitzicht rond het Prins Bernhardviaduct in Den Haag verandert hiermee voor altijd.
Het Haags Startstation Erasmuslijn is het nieuwe aankomst- en vertrekstation van de Randstad E-lijn tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Slinge. Momenteel eindigt die verbinding op spoor 11 en 12 van station Den Haag Centraal. Om meer ruimte op het spoor te maken, krijgt de E-lijn een nieuwe eindhalte. Het HSE komt gedeeltelijk boven en gedeeltelijk naast het busplatform op het station. Om daar te komen wordt een nieuw spoor aangelegd aan de noordkant van het station. Dit spoor loopt vanaf het Schenkviaduct omhoog, met een viaduct over het Bernhardviaduct heen. Afgelopen zomer hebben we het eerste spoordek van het HSE ingeschoven. Nu volgt het tweede.
Cijfers
Het tweede spoordek bestaat uit 10 segmenten en heeft een lengte van 64 meter. Dit dek weegt 500.000 kilogram. We schuiven dit dek 70 meter op, waarbij we 'slagen' van 60 centimeter per lanceerbeweging maken.
Meekijken
Thuis meekijken vanaf de bank is mogelijk! De webcam is speciaal ingezoomd op het Prins Bernhardviaduct, zodat alles goed te zien is.
In opdracht van de gemeente Den Haag zijn we eind 2014 begonnen met de bouw van het HSE. Aannemer BAM voert dit werk voor uit. De treinen moeten medio 2016 het nieuwe station inrijden dat is ontworpen door Zwarts & Jansma Architecten te Amsterdam. Verder werkt ProRail in dit project samen met de RET en de HTM.