Huzarenstukje in de maak: 23 wissels plaatsen in 9 dagen
Nieuws
Aannemer BAM voert van 8 zaterdag tot en maandag 17 juli een huzarenstukje uit naast station Utrecht. In opdracht van ProRail vervangen zij in 9 dagen tijd 23 wissels op het spoor. Dit is een spectaculair staaltje spoorwerk.
De wissels die BAM gebruikt lagen tot vorig jaar een klein eindje verderop. Destijds voerde ProRail ambitieuze aanpassingen aan het spoor uit, waarbij veel wissels zijn weggehaald zodat treinen sneller van en naar het station kunnen rijden. Ook is de kans op storingen door het herschikken van de sporen verminderd. Door die operatie kunnen er nu meer treinen van en naar Utrecht rijden.
Wisseltruc
Bij de operatie bleven oude wissels over die nog lang niet versleten waren. Die zijn in het afgelopen jaar gereviseerd (hersteld tot nieuwstaat). Deze kunnen nu worden gebruikt ter vervanging van oude wissels die aan vernieuwing toe zijn. Dat gebeurt op vier sporen naar Utrecht Centraal, over een afstand van 900 meter.
Grote kraan
Het vervangen van al die wissels in negen dagen tijd is ambitieus. Om zo snel mogelijk te kunnen werken, gebruikt BAM een enorme bouwkraan die de wissels tot wel zestig meter hoogte over het spoor tilt. Dit wordt een spectaculair gezicht, dat voer is voor cameramensen en fotografen.
Reisplanner
De werkzaamheden zijn niet alleen spectaculair om te zien. Ze veroorzaken ook overlast, zowel op het spoor als op de weg. Treinverkeer van en naar Hilversum, Amersfoort en Soest ondervindt hinder. Check de reisplanner om goed voorbereid op reis te gaan. Ook op de weg is hinder niet te voorkomen. In overleg met de gemeente is afgesproken dat een bouwkraan op een van de twee rijbanen van de Daalse Tunnel zal staan, waardoor de toch al smalle tunnel nog minder auto's van en naar het centrum van Utrecht zal kunnen verwerken.
ProRail vernieuwt
In Nederland reizen steeds meer mensen met de trein. En meer en meer goederen worden over het spoor vervoerd. Deze groei zet in de toekomst door. Daar hebben we beter spoor en grotere stations voor nodig. Daarom werkt ProRail aan de grootste vernieuwingsslag sinds het bestaan van de spoorwegen.