Innovatietraject leidt tot duurzamere perronkeerwand

Nieuws

16 januari 2025

De firma Bosch Beton is geselecteerd voor de implementatiefase van de innovatieproeftuin Duurzame Perronkeerwanden. Voor dit project zijn vijf gespecialiseerde bedrijven uitgedaagd. Ze kregen de taak om haalbare, duurzame alternatieven te ontwikkelen voor onze betonnen keerwanden. Na een intensief onderzoekstraject en een veldtest, kwalificeerde de Barneveldse firma zich voor de laatste fase.

Fors verminderde CO2-uitstoot

Het bedrijf is erin geslaagd om bij de productie van keerwanden de CO2-uitstoot fors te verminderen zonder aan constructieve kwaliteit in te boeten. Dat is goed nieuws en draagt bij aan ons doel om van ProRail een klimaatneutraal en circulair bedrijf te maken. Op maandag 13 januari keken Bosch Beton en een afvaardiging van ProRail Stations en Innovatie terug op een succesvol en leerzaam innovatieproject.  

Mooi aan dit innovatieproject is het directe contact met leveranciers. Zo werd de wens voor een duurzamer product rechtstreeks neergelegd bij innovatieve bedrijven. Zij wilden concreet meedenken over het duurzaamheidsaspect van de keerwand. Dat vindt ook Sander de Hek, domeinregisseur bij Stations: "Deze duurzame keerwand is een perfect voorbeeld van innovatie en milieuvriendelijkheid. Dankzij onze nauwe samenwerking kunnen we onze ecologische voetafdruk verkleinen en onze duurzaamheidsdoelstellingen behalen. We zijn trots op deze samenwerking en de positieve impact die deze keerwand zal hebben."

Veelbelovende resultaten

In de aanloop naar de implementatiefase experimenteerde Bosch Beton op station Blerick met een duurzame betonnen keerwand over een lengte van vijf meter. De resultaten van deze proef waren veelbelovend en zijn aanleiding voor een volgende stap. Voor een volledig perron van minimaal 240 meter wordt een keerwand aangelegd met het prototype dat ontwikkeld is via dit innovatiepartnerschap. De locatie wordt binnenkort bepaald.

Dit prototype bevat aanzienlijk minder cement dan de gebruikelijke keerwanden. Juist daarin zit het grote voordeel. De productie van cement is namelijk heel vervuilend, omdat kalksteen daarvoor op ruim 1400 graden moet worden verbrand. Dit zorgt voor een enorme CO2-uitstoot. Door het cement grotendeels achterwege te laten in het beton, wordt het een stuk schoner. Het is Bosch Beton al gelukt het cementaandeel voor betonnen keerwanden met de helft te reduceren.

Nek uitsteken

Gerard van den Bosch, directeur van Bosch Beton, is blij met de samenwerking: “Mooi dat ProRail serieus werk maakt van verduurzaming en echt de nek durft uit te steken. Ook als betonbedrijf vinden we het belangrijk om een bijdrage te leveren aan een beter klimaat. Daarvoor experimenteren we in ons eigen laboratorium met andere samenstellingen van het beton.”

Per (toekomstig) project wordt de samenstelling van het beton aangepast. Gerard: “Waar we met minder cement of wapeningsstaal kunnen volstaan doen we dat natuurlijk. Maar er zijn ook projecten waarbij de keerwanden voor extreme toepassingsmogelijkheden ingezet worden. Dan nemen we geen enkel risico. In algemene zin zijn we wel zo ver dat we voor de keerwanden het cementaandeel al met 20 procent hebben weten te reduceren.”

Aangepaste specificaties

Tijdens het innovatietraject Duurzame Keerwanden is veel kennis en ervaring opgedaan over duurzame (beton)varianten en bewapening. Dat leidt tot de aanpassing van specificaties van de perronkeerwanden bij de uitvraag van vervangingen van perronkeerwanden in diverse (stations)projecten. Na een intensief traject, dat samen met de afdeling Innovatie is doorlopen, kijken we terug op een geslaagd innovatietraject met een nog duurzamere perronkeerwand als resultaat.

Duurzame materialen

Onze doelstelling: in 2040/2050 is de belasting van het milieu door ons materiaalgebruik tot nul teruggebracht. Dat doen we door hergebruik van materialen te stimuleren en enkel schone grondstoffen te gebruiken.

Lees meer over dit onderwerp Lees meer over dit onderwerp

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers