Innovatieve testen met trein op batterij
Nieuws
Reizen met het openbaar vervoer is al uitermate duurzaam. Toch willen we dat nog verder verbeteren, op weg naar CO2-neutraal of Zero Emissie openbaar vervoer. ProRail, Arriva, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Overijssel, Gelderland en Friesland werken samen aan die ambitie door te testen met een innovatieve batterijtrein.
Testplan
Zo’n test is nog niet eerder gedaan in Nederland. Op drie spoortrajecten waar dieseltreinen rijden (Almelo-Hardenberg en Leeuwarden-Harlingen/Stavoren) testen we dit najaar met een WINK-trein van Arriva. Door technische aanpassingen te doen aan de trein kan deze in plaats van op diesel ook op een batterij rijden. Mogelijk komt er ook nog een test op het traject Zevenaar-Doetinchem.
De voorlopige planning is om de testen dit najaar uit te voeren. Op dit moment zijn er in Nederland nog geen batterijtreinen toegelaten en beschikbaar. Daarom laat Arriva een van haar WINK-treinen uit de regio Noord door Stadler aanpassen. Deze treinen hebben al een stroomafnemer, en batterijen om energie op te slaan die vrijkomt tijdens het remmen. De batterij waarin nu de remenergie wordt opgeslagen, gaat dan als een soort accu fungeren om de trein te laten rijden.
Emissieloos
De proeven met de batterijtrein zijn een stap op weg naar emissieloos treinvervoer. Naast deze proef onderzoekt ProRail met partijen ook of treinen die op waterstof rijden een alternatief kunnen zijn.
Testritten
Voor de testritten wordt een aangepaste WINK-trein van Arriva gebruikt. Deze trein rijdt op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en kan met én zonder bovenleiding rijden. Tijdens de testritten wordt vooral gemeten hoe snel de batterij ontlaadt en weer oplaadt tijdens het rijden met verschillende snelheden. Ook vinden er testen plaats om te kijken hoe de omschakeling van bovenleiding naar batterij (of dieselmotor) werkt en andersom. Verder onderzoeken we hoe de trein snelheid maakt bij vertrek onder de bovenleiding en hoeveel stroom wordt verbruikt.
Resultaten
De uitkomsten worden gebruikt bij de ontwikkeling van tractiebatterijen voor een batterijtrein. Daarnaast hebben de uitkomsten toegevoegde waarde voor de marktconsultatie van ProRail rond treinvervoer zonder uitstoot en wordt een eerste stap gezet naar toevoeging van batterijtreinen aan de ProRail-catalogus van Zero Emissie treinvervoer. Verder kunnen de resultaten nuttig zijn voor het scenario om tot Zero Emissie spoor te komen in oost-Nederland.
WINK-trein
WINK-treinen rijden op de spoortrajecten in Friesland en tussen Leeuwarden en Groningen. Ze rijden op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en zorgen zo voor 90 procent CO2-reductie ten opzichte van rijden op gewone diesel. Ze zijn uitgerust met een stroomafnemer en een batterij voor de opslag van remenergie en daarmee voorbereid om elektrisch te kunnen rijden op (deels) geëlektrificeerd spoor.
Kijk ook eens bij
Meer nieuws
-
Wereldprimeur met duurzame paden langs het spoor
31 januari 2022
-
Keerwanden perrons worden duurzamer
16 november 2021
-
De eerste hybride Stormobiel ter wereld
15 september 2021