John Voppen: ‘Succesvolle aanpak bij werkzaamheden moeten we volhouden’
Nieuws
Ondanks de coronacrisis krijgen we het samen met spooraannemers nog steeds voor elkaar om de geplande werkzaamheden op het spoor uit te voeren en dat is essentieel - stelt CEO John Voppen van ProRail, ‘want alleen zo is het spoor op tijd klaar voor de verwachte groei van reizigers en goederen in 2030’. Om met eigen ogen te bekijken hoe de aannemers dit voor elkaar krijgen, brachten Voppen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) op 11 mei een bezoek aan het project Spooromgeving Geldermalsen. Hier maken ProRail, Mobilis TBI en Dura Vermeer (samen De Lingense Alliantie) het spoor klaar voor meer treinen vanaf 2022.
‘Succesvolle aanpak rond werkzaamheden moeten we volhouden’
John Voppen: ‘Ik ben trots op de spoorsector. Ondanks de crisis krijgen we het met de aannemers voor elkaar om bijna alle geplande werkzaamheden uit te voeren. Het lukte ons zelfs samen om onderhoudswerkzaamheden in de Schipholtunnel naar voren te halen toen er nog maar een fractie van het normale aantal treinen reed. Normaal zou het geplande onderhoud in 7 kilometer tunnelbuis 12 weekenden in beslag nemen. Nu lukte het ons in een week. Hiermee hebben we daar veel hinder voor reizigers voorkomen, want anders had het werk plaatsgevonden tijdens de normale dienstregeling.
We moeten onze huidige succesvolle aanpak waardoor de werkzaamheden door kunnen gaan wel volhouden. We zijn in goed gesprek met het ministerie over de toekomst. Zo moeten we er met elkaar echt alles aan doen om ook in deze moeilijke tijd aanbestedingen door te laten gaan, zodat er ook straks na het coronatijdperk nog gewerkt kan worden om een latere crisis in de spoorsector te voorkomen.
Op schema
ProRail houdt komende projecten continu in de gaten en brengt minstens vier weken van tevoren mogelijke risico’s goed in kaart. Op die manier kunnen we op tijd de juiste maatregelen nemen. Bijvoorbeeld door de aannemer meer tijd te geven voor bepaald werk of door op een gecontroleerde manier het risico te nemen op uitloop van werk. Bij enkele projecten kon niet al het werk worden uitgevoerd, omdat gespecialiseerd personeel uit het buitenland niet kon overkomen vanwege de coronacrisis. ProRail zorgt dat deze werkzaamheden na de coronacrisis alsnog kunnen worden uitgevoerd.
Een flinke uitdaging
John Voppen: ‘Het is iedere keer weer spectaculair om te zien hoe flexibel onze aannemers omgaan met uitdagingen. De coronacrisis is ook een flinke uitdaging, dat heb ik ook zelf kunnen zien bij het project Spooromgeving Geldermalsen, waarvoor onder andere hier in Tricht meerdere overwegen vervangen worden door onderdoorgangen. De aannemer zet alles op alles om zo veilig mogelijk te werken met vaste teams en door bijvoorbeeld te schaften in groepen, apart te reizen naar de bouwplaats en door het inzetten van extra hygiënemaatregelen. Het vraagt veel, maar hierdoor wordt het werk in de spoorsector beheerst uitgevoerd en staat de gezondheid van deze vakmensen bij ons voorop.’
Stientje van Veldhoven: ‘Ik vind het heel mooi om te zien dat ProRail het samen met de aannemers voor elkaar krijgt dat werkzaamheden aan het spoor gewoon doorgaan. En dat ze er daarmee voor zorgen dat Nederland mobiel blijft nu en in de toekomst. Tijdens mijn bezoek aan het project Spooromgeving Geldermalsen zag ik dat de spoorwerkers door de maatregelen best wat praktische uitdagingen hebben, maar het is een groot compliment waard dat de aannemers en de onderaannemers daar toch een weg in hebben gevonden om hun belangrijke werk voort te zetten'
Meer nieuws
-
Spoorkanjers: ‘Ik mis de gezichtsexpressie door die mondkapjes’
29 mei 2020
-
Spoorkanjers: Handen vol aan lege stations
19 mei 2020
-
Spoorkanjers: De hele dag door schoonmaken
14 mei 2020