Koninklijk bezoek aan Utrecht Centraal
Nieuws
Jongens, heb je het al vernomen? Makkers staakt uw wild geraas. Want Hare Majesteit Koningin Mathilde van België en Hare Majesteit Koningin Máxima brengen een bezoek aan station Utrecht Centraal op 30 november. En ze komen met de trein. Een zeer eervolle aanloop naar de opening op 7 december.
Belgisch - Nederlands
Het nieuwe station Utrecht Centraal is gebouwd door de Nederlandse tak van de Belgische bouwgroep BESIX. In aanloop naar de opening van Utrecht Centraal is er ook een staatsbezoek aan ons land van het Belgische koningshuis. En wat toont dan in één oogopslag de succesvolle en innige samenwerking tussen onze beider landen? Juist: Utrecht Centraal.
Trappelen
Vol verwachting klopt ons hart, want wat de koninginnen precies op het station gaan doen, wordt later in detail bekend gemaakt. Wij staan in ieder geval te trappelen om het koninklijk bezoek te trakteren op een blik op het moderne, nieuwe station waar nu al dagelijks 280.000 reizigers komen en dat met 25.000 m2 ruim 3 keer zo groot is als voorheen. Het nieuwe Utrecht Centraal is in 6 jaar tijd volledig vernieuwd en geldt als hèt spoorknooppunt van Nederland.
Verbinding
Het staatsbezoek symboliseert ook verbinding en dat is natuurlijk zeer toepasselijk voor een OV-terminal die trein, bus, tram, fiets en voetgangers verbindt. En tegelijk hèt spoorhart van Nederland vormt. Het gebouw zelf kent diverse oost-westverbindingen tussen het centrum en de Jaarbeurskant. Het station is zo het ook het toekomstige stadshart van Utrecht.
Bouwers
Het station is ontworpen door BenthemCrouwel Architecten in opdracht van Ministerie van Infastructuur en Milieu, ProRail, NS en gemeente Utrecht. Door de intensieve samenwerking met de Belgische bouwgroep BESIX wisten we het station open te houden voor reizigers terwijl het ingrijpend werd vernieuwd.
Feiten en cijfers
Oppervlakte nieuwe stationshal: 25.000 m2
Oppervlakte oude stationshal: 8.000 m2
14 liften (11 personenliften, 3 goederenliften) en 19 roltrappen
8 nieuwe perronkappen, waarvan 3 met zonnecellen
Bouwtijd 6 jaar: 2010 – 2016
4.194 m2 glas voor de buitengevel
Hoogste punt stationshal: 18 meter
Rijksbijdrage € 412 mln