Lastig bommen zoeken in Zevenaar
Nieuws
Sep van Sermondt is senior projectleider en explosievendeskundige bij T&A Survey. Hij is verantwoordelijk voor het explosievenonderzoek langs het spoor in Zevenaar. Geen gemakkelijke klus, volgens Sep. "Er zaten veel onbekende kabels en leidingen in de bodem, zelfs oud spoor. Dat zorgde voor een uitdagende en scherpe aanpak van dit project."
Veilig werken
Sep: "Werkgevers als ProRail moeten ervoor zorgen dat personeel veilig kan werken. Daarbij moeten ze ook rekening houden met de aanwezigheid van explosieven. In 2015 hebben we een landelijk onderzoek uitgevoerd voor ProRail. Daarin hebben we het complete spoorwegennet in kaart gebracht. Daarop is te zien dat er in de Tweede Wereldoorlog rond het spoor flink is gebombardeerd en geschoten. Dit betekent dat er explosieven kunnen liggen. Daarom vroeg Strukton ons de ondergrond te controleren voordat ze aan de slag gingen."
Bodem scannen
"Normaal gesproken gebruiken we de gradiometertechniek waarmee je metaalhoudende objecten opspoort. Maar rond het spoor ligt te veel metaal. Daarom hebben we besloten ook te meten met de grondradar. Dit meetinstrument spoort verstoringen in de bodem op, dingen die er niet horen. Een vliegtuigbom is daar één van."
Lastige locatie
"In Zevenaar ging het opsporen niet hetzelfde als in andere delen van Nederland. We hebben hier met een bijzondere locatie te maken. Er zaten te veel onbekende kabels en leidingen in de ondergrond, zelfs oud spoor. Dat zorgde voor een uitdagende en scherpe aanpak van dit project. Veel overleg en advies, en een gecombineerde aanpak met de reguliere werkzaamheden. Met als doel om de ondergrond zoveel mogelijk vrij te maken van verstorende factoren."
Hoe nu verder?
"Ondanks de al scherpe aanpak vond Strukton tijdens het werken een vliegtuigbom. Dat gebied hadden we al onderzocht. Interne en externe vakmensen hebben gekeken hoe dit kon gebeuren en vastgesteld dat Zevenaar echt heel anders is. Met Strukton, ProRail en de gemeente zijn we om de tafel gaan zitten om te bedenken hoe we verder moesten. Wat is een goed praktische en betaalbare aanpak om medewerkers veilig te laten werken? En om mensen ook veilig te laten wonen?"
Zo goed als klaar
"Na de vondst hebben we de bodem laagje voor laagje onderzocht. We vonden nog twee vliegtuigbommen en een paar kleine explosieven. Er zijn nog een enkele kleine stukken waar misschien nog iets moet gebeuren. Maar dat zijn echt postzegels. De kans dat we daar nog iets vinden is heel klein. Strukton kon veilig verder bouwen."
Meer nieuws
-
Uitstel onderhoud en gebrekkige inspectie oorzaak ontsporing Groningen
7 juni 2022
-
Second opinion station Breda afgerond
29 oktober 2019
-
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
13 augustus 2019