Loodzware schuifactie bij station Amsterdam Zuid
Nieuws
Tussen 5 en 14 augustus 2023 gaan de A4 en de A10 Zuid richting Utrecht dicht. Ook is er minder treinverkeer vanaf station Amsterdam Zuid. Het project Zuidasdok schuift in deze periode twee gigantische dakdelen op hun plek voor de extra reizigerspassage van dit station: de Brittenpassage. Dit is werk op de millimeter met betonnen reuzen.
Reusachtige dakdelen
Van de zeven reusachtige dakdelen voor de extra reizigerstunnel van Station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, liggen er inmiddels drie op hun plek. Tijdens de 8-daagse afsluiting van de A10 Zuid in augustus schuiven ook het vierde en vijfde dakdeel naar hun plek. De twee betonnen reuzen liggen op het werkterrein net ten zuiden van de A10 te wachten om een stuk noordwaarts geschoven te worden. Maar daarvoor moet er nog best wat gebeuren.
“Het daadwerkelijke inschuiven is bijzonder om te zien, maar eigenlijk is het voor ons een rustmomentje”, lacht Geo van Tintelen, projectleider bij Bouwcombinatie Nieuw-Zuid. “De voorbereiding is het echte precisiewerk: dan komt het aan op millimeters.”
Lees meer over het werk aan de Brittenpassage Lees meer over het werk aan de Brittenpassage
Snelweg afgesloten
Op 5 augustus om 22:00 uur wordt de A10 Zuid afgesloten, waarna de ring over een lengte van ongeveer 100 meter wordt afgraven. De aannemer verwijdert ook twee treinsporen en het tijdelijke perron. Vervolgens sloopt hij een deel van de oude Amstelveenboog: de tunnel waar tot begin 2019 metro- en tramlijn 51 doorheen reden. Tegelijkertijd begint de aannemer met het aanbrengen van frontwanden bij de landhoofden die hij in de zomer van vorig jaar bouwde.
Die landhoofden zijn er om de zware dakdelen aan weerszijden te dragen. De frontwanden zorgen voor een scheiding tussen de constructie en de daarachter gelegen grond “Maar je kunt het dakdeel niet zomaar even op een landhoofd laten rusten”, legt Geo uit. “Tussen het landhoofd en het dakdeel heb je een zogenaamde oplegging nodig. En daar wordt het een uitdaging.”
De voorbereiding is het echte precisiewerk: dan komt het aan op millimeters.
Plaatsen opleggingen
Zo’n oplegging zorgt letterlijk voor bewegingsvrijheid van het dakdeel. Geo: “Het betonnen dakdeel kan uitzetten en inkrimpen door weersinvloeden. Ook krijgt het een gigantische verkeersbelasting: het moet daarom een beetje kunnen bewegen. Een oplegging van rubber en staal verdeelt als het ware de krachten.”
Met name het plaatsen van de opleggingen voor het meest zuidelijke en grootste dakdeel tot nu toe, vereist nogal wat accuratesse. Omdat het zo groot is gebruiken we een rond, zogeheten bolsegment oplegging. Dat bestaat uit stalen delen van 3,5 ton per stuk die we op de millimeter nauwkeurig moeten plaatsen.
Schuiven maar
Tegelijk met het plaatsen van de opleggingen, brengt de aannemer naar verwachting op 9 augustus schuifbanen aan waaroverheen de dakdelen naar hun plek worden geschoven. Geo: “We schuiven de dakdelen los van elkaar, omdat ze te zwaar zijn om tegelijkertijd in te schuiven. Per dakdeel doen we daar een uur of vier over. Zodra de dakdelen op hun plek liggen, verwijderen we de schuifbanen weer en storten de opleggingen. Hiervoor gebruiken we een speciale betonstort die binnen zo’n acht uur uithardt. Daarna kunnen we verder met het terugbouwen van de A10, het spoor en het perron.”
De A10 wordt teruggebouwd met flauw bochtje, zodat er ruimte is voor een breder (tijdelijk) treinperron. In de ochtendspits van maandag 14 augustus rijden automobilisten weer over een verse laag asfalt.
Dak in delen
Het eerste dakdeel voor de Brittenpassage bouwde de aannemer in 2019. In november 2019 bracht hij dit dakdeel aan onder de treinsporen 2 en 3. In augustus 2021 volgden twee dakdelen onder treinspoor 4 en een metrospoor. In augustus 2023 worden het vierde en vijfde dakdeel onder treinspoor 1 en de toekomstige sporen 5 en 6 geschoven. In totaal zijn er 7 dakdelen nodig. De Brittenpassage moet uiterlijk 2027 klaar zijn.
Meer reizigers
Station Amsterdam Zuid verwerkt nu al ruim 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de groei van het treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad worden dat er zeker drie keer zoveel: 250.000 reizigers per dag in 2030.
Meer nieuws
-
Ook in het najaar veel werk aan het spoor
25 september 2024
-
Veel werk aan het spoor tijdens herfstvakantie
11 oktober 2023
-
Bij Almelo een dag langer hinder
16 juli 2023