Luchtfoto’s: spoorwerk rondom Tilburg en Oisterwijk
Nieuws
De onderdoorgang in Oisterwijk, een werktrein op het emplacement in Tilburg en graafwerkzaamheden voor het verbreden van het perron bij station Tilburg Universiteit. In Tilburg en Oisterwijk wordt deze week hard gewerkt en dat is goed zichtbaar vanuit de lucht.
Tilburg Universiteit
Vanaf circa 400 meter hoogte is goed te zien dat er ter hoogte van station Tilburg Universiteit flink wordt gegraven. Het smalle eilandperron is verdwenen en ook het naastgelegen spoor is verwijderd. Over een week ligt hier een nieuw spoor en een 8 meter breed perron.

Emplacement Tilburg
Een grote werktrein verraadt dat hier wordt gewerkt aan de vernieuwing van het spoor. Acht wissels worden compleet vernieuwd. Ook het spoor dat naar de wissels toe leidt wordt deels vernieuwd en aangepast. Zo houden we het spoor in goede conditie.
Station Oisterwijk
Honderden kuubs zand worden verwijderd om ruimte te maken voor de nieuwe onderdoorgang. Die ligt op zo’n 40 meter van het spoor. Vandaag moet het gat groot genoeg zijn om de onderdoorgang met zo’n 10 meter per uur op zijn plek te schuiven.

Essche stroom
Iets ten oosten van Oisterwijk wordt de landhoofden van de brug over de Essche stroom vernieuwd. Dat is nodig om te zorgen dat treinen op een betrouwbare en veilige manier van deze brug gebruik kunnen blijven maken. Misschien niet de meest indrukwekkende klus, maar wel ontzettend belangrijk.
Bewust combineren
De werkzaamheden rondom Tilburg zijn in overleg met reiziger(s)- en goederenvervoerders bewust in de herfstvakantie gepland omdat er dan minder reizigers zijn. Door de werkzaamheden gelijktijdig uit te voeren, hoeven we maar eenmaal het spoor buiten gebruik te nemen. Maar ook na de herfstvakantie blijft onderhoud noodzakelijk. Dat gaat immers 365 dagen per jaar door, 24 uur per dag.
ProRail vernieuwt
In Nederland reizen steeds meer mensen met de trein. En meer en meer goederen worden over het spoor vervoerd. Deze groei zet in de toekomst door. En daar hebben we beter spoor en grotere stations voor nodig. Daarom werkt ProRail aan de grootste vernieuwingsslag sinds het 175-jarig bestaan van de spoorwegen. Beter en meer treinverkeer is goed voor de economie.
