Marlinde van NS loopt mee met incidentenbestrijder Joëlle
Nieuws
Incidentenbestrijder Joëlle en NS-hoofdconductrice Marlinde werken allebei bij het spoor, maar zien elkaar eigenlijk nooit. Oké, behalve via hun populaire Instagramaccounts dan... Tóch wilde Marlinde weleens met eigen ogen zien wat Joëlle bij ProRail incidentenbestrijding precies doet. Bekijk hier hoe dat afliep.
Wat doet de Incidentenbestrijding van ProRail precies?
Coördinatie tussen hulpverleners
Bij calamiteiten zorgen onze incidentenbestrijders voor de coördinatie: met de vervoerder die reizigers en personeel van de gestrande trein opvangt en alternatief vervoer organiseert, met hulpverleners die zorgen voor slachtoffers als die er zijn, met de brandweer als er brand is uitgebroken, met aannemers die de schade repareren, en met andere hulpdiensten die optreden als er bijvoorbeeld milieuschade dreigt. En we nemen ook alle maatregelen die nodig zijn om de veiligheid van reizigers, personeel, omwonenden en hulpverleners te garanderen.
Snel vrij baan
Bij een incident is het zaak het spoor zo snel mogelijk weer vrij te maken. Bijvoorbeeld als het spoor na een ongeval gestremd is. Ook daar zorgt de Incidentenbestrijding van ProRail voor. Met behulp van speciaal uitgeruste voertuigen die ook op moeilijk toegankelijke plaatsen het spoor kunnen bereiken. Niet onbelangrijk: we zijn goed getraind in de omgang met gevaarlijke stoffen.
24/7 paraat in het hele land
Incidentenbestrijding van ProRail is 24/7 paraat. We zijn georganiseerd in vier regionale eenheden. Daarnaast hebben we een groot aantal “satelliet-uitrukplaatsen” verspreid over het land, zodat we nog sneller ter plaatse kunnen zijn bij incidenten. Alarmmeldingen komen binnen bij de Meldkamer spoor, waarna wij in actie komen.
Voorkomen is beter
Zelfs een kleine verstoring, zoals een wandelaar langs het spoor, kan grote gevolgen hebben voor het treinverkeer. Onder het motto “Voorkomen is beter” besteedt Incidentenbestrijding van ProRail dan ook veel aandacht aan preventie. Zo doen we continu onderzoek naar de oorzaken van incidenten. En na een incident evalueren we onze aanpak, om in de toekomst nog sneller het treinverkeer weer op gang te helpen. En sommige van onze medewerkers zijn bevoegd als “buitengewoon opsporingsambtenaar” (boa), om actief te kunnen optreden tegen vandalen, koperdieven of spoorlopers.