Meer aanrijdingen op overwegen in 2024 dan jaar ervoor
Nieuws
Bijgewerkt
In 2024 vonden meer aanrijdingen plaats op overwegen dan het jaar ervoor. Ook vielen er helaas meer dodelijke slachtoffers dan in 2023. ProRail betreurt deze cijfers. Hoewel elk incident er één te veel is, lijkt er geen sprake van een trend. Hiervoor kijkt ProRail naar vijfjaarlijkse gemiddelden. Die nemen niet of nauwelijks toe.
Gemiddelden
Het vijfjaarlijkse gemiddelde van dodelijke slachtoffers op overwegen is toegenomen van 6,2 naar 6,6, zoals te zien is in onderstaande tabel. Het vijfjaarlijks gemiddelde voor het aantal aanrijdingen is iets gedaald: van 30,2 naar 28,2. Alle cijfers over dit onderwerp vind je onderaan dit artikel.
2019 |
9,2 |
2020 |
7,6 |
2021 |
8,6 |
2022 |
7,8 |
2023 |
6,2 |
2024 |
6,6 |
Aantal aangepast
Tot 17 februari zijn we uitgegaan van 11 dodelijke ongevallen op overwegen in 2024. Het is duidelijk geworden dat het er één meer is: twaalf. Een veronderstelde suïcide is na afronding van het politieonderzoek toch als ongeval genoteerd.
Punt van aandacht
Ondanks deze gemiddelden, is de stijging van het aantal incidenten in de afgelopen twee jaar een belangrijk punt van aandacht. Want dit soort incidenten willen we voorkomen. Helaas zien wij een toename van overweggebruikers, die denken veilig over te kunnen steken ná het passeren van een eerste trein. Zij houden geen rekening met een mogelijke tweede trein en negeren de rode lichten en spoorwegbomen. Het is enorm belangrijk om altijd te (blijven) stoppen voor rode lichten. En niet onder overwegbomen door te kruipen. Want hiermee breng je niet alleen jezelf, maar ook anderen in gevaar.
Bewustzijn vergroten
ProRail doet haar uiterste best om veilig gedrag bij overwegen te vergroten. In november 2024 lanceerden we een bewustwordingscampagne. Het doel? Duidelijk maken dat geen enkele reden een goede reden is om het rode licht van een overweg te negeren. Het is nog te vroeg om te zeggen of de campagne de bewustwording heeft verhoogd.
Gastlessen
Ook geven wij voorlichting op middelbare scholen over de gevaren en risico’s op en nabij het spoor. Dat doen we met het PazzUp-programma. Scholen die een gastles wensen, kunnen zich aanmelden bij ProRail.
Flitscamera’s en surveilleren
Daarnaast plaatsen we flitscamera's bij zo’n 40 overwegen in Nederland. Deze camera’s registreren voertuigen die een overweg oversteken terwijl de rode lampen branden. Deze beelden worden beoordeeld door een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) van ProRail. Een boete voor auto’s, motoren en vrachtwagen bedraagt 310 euro. Voor brom- en snorfietsen is dat 210 euro.
Surveilleren is een derde middel dat ProRail inzet om veilig gedrag bij overwegen te vergroten. Op dinsdag 11 februari controleerden boa’s van ProRail bij een overweg aan de Peizerweg in Groningen. Dat deden zij samen met de politie.
Alle cijfers op een rij
Het aantal dodelijke slachtoffers op overwegen per jaar:
2020 |
5 |
2021 |
9 |
2022 |
2 |
2023 |
6 |
2024 |
12 |
Het aantal aanrijdingen op overwegen per jaar:
2019 |
43 |
2020 |
25 |
2021 |
32 |
2022 |
26 |
2023 |
25 |
2024 |
33 |
Het vijfjaarlijkse gemiddelde van het aantal incidenten op overwegen:
2019 |
32,4 |
2020 |
31,0 |
2021 |
32,2 |
2022 |
31,6 |
2023 |
30,2 |
2024 |
28,2 |
Het aantal meldingen van bijna-incidenten:
2020 |
160 |
2021 |
173 |
2022 |
142 |
2023 |
205 |
2024 |
223 |
Meer nieuws
-
Borden moeten zorgen dat weggebruikers overweg vrijhouden
25 juli 2024
-
Vier overwegen overzichtelijker met gele vlakken
22 april 2024
-
Flitscamera’s: boete voor rijden door rood bij spoorwegovergang
17 januari 2024