Meer treinen dankzij vernieuwingsslag spoor
Nieuws
Vandaag maakt vervoerder NS aan reizigers de nieuwe treintijden bekend voor 2017. Dankzij grootschalige vernieuwingen aan het spoor, kunnen er vanaf volgend jaar meer treinen rijden.
ProRail vernieuwt sporen en stations, doet onderhoud, leidt het treinverkeer en verdeelt ook de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar in de derde week van augustus verdeelt ProRail officieel de beschikbare sporen voor goederen- en reizigersverkeer op het spoor. In april hebben onze klanten, zo’n 40 vervoerders en nog eens een tiental belanghebbenden wensen bij ons ingediend. Op basis daarvan heeft ProRail de ingewikkelde puzzel gelegd om de wensen van de vervoerders in te willigen.
ProRail vernieuwt werpt vruchten af
De dienstregeling van 2017 is een speciale. In Utrecht heeft ProRail de sporen in rechte banen gelegd, wat de doorstroming van het treinverkeer versoepelt. Rond Amsterdam en Schiphol liggen nu 4 in plaats van 2 sporen. Voor reizigers betekent dit meer treinen op een aantal trajecten, betere overstap en minder wachttijd.
De grootste veranderingen op een rij:
Dankzij de oplevering van het project OV Saal rijden er vanaf december 2016 meer NS-treinen tussen Almere/Lelystad en Schiphol en tussen Amsterdam Centraal en Breukelen
Dankzij aanpassingen van sporen in Assen kan er vanaf mei 2017 een nieuwe NS spitstrein rijden tussen Groningen – Assen
Er is reistijdverbetering van de intercity Leeuwarden naar de randstad door kortere halteertijd in Zwolle en er is reistijdverbetering Intercity Zwolle – Roosendaal tussen Arnhem en Nijmegen.
Nieuwe treindienst Arnhem – Emmerich – Oberhausen - Düsseldorf (Abellio)
Arriva is de nieuwe vervoerder in Limburg op de trajecten Nijmegen – Roermond, Roermond – Maastricht Randwyck, Sittard – Kerkrade en Heerlen – Maastricht Randwyck. Er gaan meer treinen rijden tussen Maastricht – Maastricht Randwyck
Andere aankomst- en vertrektijden
De laatste keer dat de dienstregeling op het spoor zo fors wijzigde was in 2007. De nieuwe treintijden worden in de reisplanner van NS verwerkt. Op deze webpagina vind je er meer informatie over.
Neutrale capaciteitsverdeler
ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. Als de ruimte op het spoor is verdeeld, kunnen vervoerders hun dienstregeling vaststellen en vertalen naar een spoorboekje. En kan ProRail onderhoud en vernieuwing van het spoor definitief inplannen.