Meer treinen door meer spoor
Nieuws
Treinen rijden vanaf 11 december volgens een nieuw spoorboekje, dankzij de grootschalige spoorvernieuwingen van de afgelopen jaren. Ook hebben we in de afgelopen jaren veel stations vernieuwd. Met goede stations én een goed spoornetwerk bouwt ProRail mee aan de toekomst van onze steden.
In Nederland reizen steeds meer mensen met de trein. En ook worden er meer en meer goederen over het spoor vervoerd. Deze groei zet in de toekomst door. Daar hebben we betrouwbaar spoor én grotere, comfortabelere stations voor nodig. Hier werken wij elke dag 24/7 hard aan.
Neutrale capaciteitsverdeler
ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling(link is external) door ProRail vastgesteld. Als de ruimte op het spoor is verdeeld, kunnen vervoerders hun dienstregeling vaststellen en vertalen naar een spoorboekje. En kan ProRail onderhoud en vernieuwing van het spoor definitief inplannen.
ProRail vernieuwt werpt vruchten af
De dienstregeling van 2017 is een speciale. In Utrecht heeft ProRail de sporen in rechte banen gelegd, wat de doorstroming van het treinverkeer versoepelt. Rond Amsterdam en Schiphol liggen nu 4 in plaats van 2 sporen. Voor reizigers betekent dit meer treinen op een aantal trajecten, betere overstap en minder wachttijd.
Mega klus OV SAAL gereed
De spoorlijn van Schiphol via Amsterdam-Zuid naar Almere en Lelystad (OV SAAL) hebben we de afgelopen vijf jaar in z’n geheel vernieuwd. Een megaklus, waarbij we de spoorbruggen bij Weesp in z’n geheel vervangen hebben. Het resultaat mag er zijn. Het traject biedt nu ruimte aan 40 treinen per uur, dus daar kunnen we voorlopige mee voort. Vanaf de nieuwe dienstregeling rijden er 12 treinen per uur tegen de 6 treinen die er nu rijden.
Hanzelijn
OV SAAL is niet de enige megaklus. Ook de ‘de ontbrekende schakel’ in het Nederlandse spoorwegnetwerk: De Hanzelijn hebben we gebouwd, waarmee we het noorden en noordoosten van Nederland in 2012 beter hebben verbonden met de Randstad.
Betuweroute
Met de komst van de Betuweroute ontstond meer ruimte voor reizigerstreinen. Deze spoorlijn hebben we in 2007 feestelijk geopend. We laten zo veel als mogelijk goederentreinen via deze dedicated goederenspoorlijn rijden.
Bruggen, tunnels en sporenlayouts
En op tal van plaatsen hebben we bruggen & tunnels gebouwd en sporenlayouts beter ingericht waardoor treinen met een hogere snelheid een station kunnen binnenrijden met als resultaat een betere doorstroom van het treinverkeer. Dit betekent meer treinen voor reizigers in bijvoorbeeld Den Bosch, Utrecht en Zwolle.
Nieuwe stations
De stations Rotterdam Centraal, Delft en Arnhem Centraal zijn al feestelijk geopend. In 2016 voegden we Den Haag Centraal, Utrecht Vaartsche Rijn, Breda en Harderwijk aan het rijtje toe met als sluitstuk Utrecht Centraal op 7 december 2016. In 2017 volgen nog station Eindhoven en Tilburg.
Bouwen aan de toekomst
Met goede stations én een goed spoornetwerk bouwen we mee aan de toekomst van deze steden. Reizigers kunnen prettig van a naar b, bedrijven kunnen hun goederen onbelemmerd vervoeren en omwonenden kunnen prettig langs het spoor wonen. Daar zijn we trots op.