Meerdere aannemers gestart rond Amsterdam Centraal
Nieuws
Na een planfase van meer dan tien jaar en een aantal voorbereidende werkzaamheden gaat na de zomer de realisatie van Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Amsterdam Centraal echt beginnen. We starten met de bouw van de vrije kruising Dijksgracht. Dit werk is begin 2022 gegund aan Strukton Civiel.
Spoorbruggen
De vernieuwing van de vijf Amsterdamse spoorbruggen aan de oostzijde van het station is deze week gegund aan Dura Vermeer Infra. De oude spoorbruggen moeten een voor een worden gesloopt en vernieuwd. De bruggen zijn aan het einde van hun levensduur. Het slopen en vernieuwen kost een jaar per brug omdat tegelijkertijd ook in het station en aan het spoor gewerkt wordt. Vanaf juli 2024 wordt gestart met de eerste brug, te beginnen aan de zijde van het IJ en werkend richting centrum.
Meerdere aannemers gestart
Ook voor andere werkzaamheden binnen het project PHS Amsterdam Centraal zijn aannemers gecontracteerd. Swietelsky gaat vanaf najaar 2022 een aantal spooraanpassingen doen onder andere aan de westkant van het centraal station. Daarnaast is de verbouwing van de westelijke toegang van Amsterdam Centraal definitief gegund. BAM gaat dit werk doen, de voorbereidingen starten dit najaar en de werkzaamheden in september 2023.
VolkerRail is sinds medio 2021 bezig met de aanleg van een nieuw opstelterrein voor ProRail in de Amsterdamse Westhaven. Dit wordt na april 2023 in dienst genomen, volgend op een buitendienststelling van drie weken waarin het opstelterrein wordt aangesloten op de bestaande sporen. De aanbesteding voor het grote stationscontract (inclusief fietsenstalling) begint dit najaar, evenals de aanbesteding van het volgende spoorcontract.
Veel werk
De komende 10 jaar gaan we werken in en om station Amsterdam Centraal. Er moet heel veel werk worden verzet, terwijl de treinen blijven rijden en het station open blijft.
De verwachting is dat het aantal reizigers op station Amsterdam Centraal stijgt van 200.000 naar 275.000 per dag in 2030. Er is meer ruimte nodig voor reizigers én voor meer treinen. Reizigers kunnen straks elke tien minuten een trein nemen tussen de grote steden in de Randstad. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Zo verbinden we Amsterdam met de rest van Nederland, en Nederland met de rest van Europa.
Meer weten?
Meer over PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer) en PHS Amsterdam Centraal lees je op onze projectpagina. Ook vind je daar de link naar de faseringsanimatie en naar het eerste spoorjournaal van PHS Amsterdam Centraal.
Meer nieuws
-
Groot onderhoud tussen Doetinchem en Winterswijk
29 oktober 2024
-
Nieuwe dwarsliggers en spoorstaven voor traject Breda-Tilburg
23 oktober 2024
-
Werkzaamheden tussen Almelo en Mariënberg: geen trein maar bus
22 oktober 2024