Miljoen manuren in spoorvernieuwing Utrecht Centraal
Nieuws
ProRail is hard aan het werk om de nieuwe sporen aan te sluiten bij Utrecht Centraal. Vanaf donderdagochtend 18 augustus is het zesde perron met sporen 14 en 15 klaar voor gebruik. Tot maandag 22 augustus zijn we nog volop aan de slag.
Hogesnelheidswissel
Perron 6 is dus helemaal vernieuwd, inclusief een nieuwe overkapping. Het perron is bovendien stukken breder gemaakt, met het oog op de groei van het aantal reizigers. Dat geldt ook voor de perrons 3,4, 5 en 7. Ook de hogesnelheidswissels richting Arnhem zijn klaar voor gebruik: treinen kunnen voortaan met een hogere snelheid door deze wissels rijden. Treinen rijden Utrecht sneller in en uit en ze hoeven elkaar minder vaak te kruisen door twee nieuwe dive unders.
Miljoen manuren
De spoorvernieuwing rond Utrecht is bedoeld om meer treinverkeer mogelijk te maken. In de toekomst elke tien minuten een trein. In 2012 zijn we begonnen met de spoorvernieuwing. Er zit zeker een miljoen manuren in het project. Verder 30 kilometer vernieuwd spoor, 90.000 ton ballast, 50.000 dwarsliggers, 90 kilometer rijdraad en 3.500 thermietlassen. Benieuwd naar alle resultaten van de spoorvernieuwing bij Utrecht Centraal? Je ziet ze in bijgaande infographic.
Reisinformatie
De spoorvernieuwing heeft gevolgen voor het treinverkeer. Voorkom daarom verrassingen en raadpleeg voor vertrek altijd even de Reisplanner of kijk op www.ns.nl/treinverkeerutrecht.