Treinen weer volgens dienstregeling rond Amsterdam
Nieuws
Zondag 16 maart reden er door een defect spoor veel minder treinen ten zuiden van Amsterdam, en tussen Utrecht en de hoofdstad. De meest impactvolle verstoringen zijn inmiddels opgelost en de normale dienstregeling kan worden hervat.
Minder treinverkeer
Door een defect spoor bij Amsterdam BijlmerArena reden, zondag 16 maart, veel minder treinen ten zuiden van Amsterdam en tussen Utrecht en hoofdstad. ProRail heeft samen met aannemer Strukton Rail aan een oplossing gewerkt.
ProRail houdt de conditie van het spoor nauwlettend in de gaten zodat treinen hier veilig overheen kunnen rijden. We meten de conditie van het spoor met fysieke controles van onze inspecteurs, maar dit doen we ook met meettreinen die geavanceerde apparatuur gebruiken om het spoor in de gaten te houden.
Strenge normen
Het Nederlandse spoor voldoet aan de allerstrengste normen ter wereld. Wanneer de afgesproken normen niet worden gehaald wil dat nog niet zeggen dat het spoor onveilig is. De normen zijn namelijk zo opgesteld dat er nog voldoende veiligheidsmarge is. Maar bij het overschrijden van de afgesproken normen moet wel binnen 48 uur actie worden ondernomen om dit extra (fysiek) te beoordelen, of te repareren als het nodig is.
Onze meettrein heeft ook op de zuidtak bij Amsterdam gereden. Daarbij is naar voren gekomen dat de normen van het spoor op meerdere punten worden overschreden. Ondanks dat het de regel is dat dit binnen 48 uur extra wordt beoordeeld of gerepareerd, is dit niet gebeurd. Dat zorgde evoor dat er geen treinen meer over dit spoor konden totdat dit wel was gebeurd.
Waarom complex?
Het probleem beperkte zich niet tot één plek: uit de meetgegevens bleek dat er op meer dan tien locaties verspreid over meerdere kilometers het spoor grondig gecontroleerd of hersteld moest worden. Dit maakte de situatie extra uitdagend, omdat monteurs en inspecteurs op verschillende plekken tegelijk aan het werk moesten.
Daarnaast gaat het om zeer nauwkeurige metingen. Kleine afwijkingen in de spoorligging kunnen al leiden tot verhoogde slijtage of ongemakken voor reizigers. De apparatuur die hiervoor wordt gebruikt, registreert met precisie of het spoor zich binnen de vastgestelde toleranties bevindt. Om het herstel goed uit te voeren, moeten specialisten ter plaatse de situatie beoordelen.
Excuses
Hoe dit precies heeft kunnen gebeuren moet duidelijk worden tijdens een uitgebreide evaluatie, maar dat we hier iets fout hebben gedaan staat buiten kijf. We vinden de hinder die hierdoor is ontstaan uitermate vervelend voor reizigers en vervoerders en bieden hiervoor onze excuses aan.
Raadpleeg reisplanner Raadpleeg reisplanner
Meer nieuws
-
Treinverkeer tot Groningen Europapark hervat na tegenslagen
27 november 2024
-
Start tijdelijk herstel van verzakkingen in Groningen
26 november 2024
-
Tijdelijk geen treinen door noodwerk tussen Arnhem en Utrecht
26 november 2024