Moderne treinbeveiliging voor de Havenspoorlijn
Nieuws
ProRail gaat op de Havenspoorlijn het huidige JADE-systeem vervangen door het assentelsysteem GAST-NL. Dat doen we samen met aannemers BAM en Dura Vermeer. Het gaat in totaal om twee contracten die in uitvoering gaan: perceel 1 Maasvlakte buitencontour en Yangtzehaven Zuid en perceel 3 Botlek, Europoort en Pernis.
Moderne treinbeveiliging
De Havenspoorlijn loopt van Barendrecht tot en met de Yangtzehaven op de tweede Maasvlakte. De spoorlijn speelt een cruciale rol in het transportnetwerk van de haven. De modernisering van de treinbeveiliging is een belangrijke stap in het verbeteren van de efficiënte en betrouwbaarheid van dit netwerk.
Kilometers aan kabeltracés
De werkzaamheden binnen de twee percelen starten in mei 2024 en worden naar verwachting afgerond in december 2026. Het project omvat de vernieuwing van circa 35 kilometer aan kabeltracés, aanpassing van relaishuizen en de plaatsing werkzoneschakelaars en assentellers. Om de impact op de dagelijkse operatie te beperken, worden de werkzaamheden gefaseerd uitgevoerd. Dit gebeurt in zeven indienstellingstappen en met 14 grotere treinvrije periodes.
Startbijeenkomst
ProRail heeft op 13 en 27 mei in samenwerking met architecten- en ingenieursadviesbureau Sweco een startbijeenkomst georganiseerd. Dit om nader kennis te maken met teams van de twee aannemers en om gezamenlijk te toosten op de samenwerking.